Kenta71 skrev:Hej på er.. Jag har trassel med min tempmätare. Har en 760 -89 B280F. Jag har snurrat runt här på siten utan att hittat nån hjälp så jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa till. Givaren e bytt å nyss så bytte jag tempmätaren. Tankmätaren funkar klockrent, läste nånstans att dom "jobbar" tillsammans.
Tempgivaren måste väl vara den som sitter på termostaten.?
Mvh: Kenta...
Temperatursensorn vid termostaten är endast till motorstyrningen.
Motorstyrningen använder informationen för kallstart (förhöjd tomgång/ feta blandningen vid riktig kyla) och för att starta elfläkten vid höga temperaturer för att skydda motorn, och vidarebefordrar signalen till den elektroniska klimatanläggningen som styr AC kylfläkten i grillen, men den har inget med temperaturmätaren i instrumentet att göra.
Temperatursensorn till temperaturmätaren sitter i bakkant på vänster cylinderhuvud i sidan mot gasspjället, kan va svårt att se den med en massa saker i vägen.
Tankmätare och temperaturmätare jobbar inte tillsammans på något sätt, men de får spänningsförsörning och jord ifrån samma ställe.
Mätarna i instrumentet på Volvo 760 88- felar i princip aldrig, men allt kan förståss hända.
Så byt ut den rätta givaren så fungerar det sen. (OBS är ej samma instrument som volvo 940)