- lör 09 jun 2012, 11:44
#652496
B20! Ser vad du skriver, tror att jag förstår vad du menar och är enig i att man kan tolka funktionen på det sätt du gör men..
Vad med om problemet du upplever är en kombination av de tre olika trådar du startat om din nya MY13?
1. Man har begränsat effektuttaget med manuell låda av en eller annan grund som vi inte vet. I kommentarena till den tråden diskuteras det också om Volvo ytterliggare reducerat effektuttaget på låga växlar. Hur har man integrerat detta i styrningen av Haldexen.
2. Du har fått en bil som pensionärsgasar vid start. Hur har man lyckats integrera det med förladdningen av Haldexen?
3. Den största skillnaden mellan Gen V och tidigare generationer i funktion är egentligen att man i stället för en ventil som öppnas när man vill ha drivning bak för att öka trycket på lamellerna. Så har man i stället en ventil som stänger för att inte släppa ut ett tryck som redan finns där. Om den totala volymen i systemet minskar så borde systemet vara minst lika snabbt som Gen IV eftersom du teoretiskt får ett litet tryckfall i ackumulatorn när ventilen öppnar i Gen IV. Sedan kan man givetvis kompensera detta genom att ha ett högre tryck än vad som behövs för att pressa samman lamellerna.
Under förutsättning att allt är helt och funkerar som det skall så borde det bara handla om styrsytemet dvs programmeringen och hur väl allt lirar tillsammans.
Hade programmerarna vetat att du just då tänkte testa fyrhjulsdriften så hade de dragit på fullt tryck på lamellerna och du hade fått en grop under varje hjul. Men visste de det och hur väl har de integrerat de tre tingen du påpekat?
Peter
Vad med om problemet du upplever är en kombination av de tre olika trådar du startat om din nya MY13?
1. Man har begränsat effektuttaget med manuell låda av en eller annan grund som vi inte vet. I kommentarena till den tråden diskuteras det också om Volvo ytterliggare reducerat effektuttaget på låga växlar. Hur har man integrerat detta i styrningen av Haldexen.
2. Du har fått en bil som pensionärsgasar vid start. Hur har man lyckats integrera det med förladdningen av Haldexen?
3. Den största skillnaden mellan Gen V och tidigare generationer i funktion är egentligen att man i stället för en ventil som öppnas när man vill ha drivning bak för att öka trycket på lamellerna. Så har man i stället en ventil som stänger för att inte släppa ut ett tryck som redan finns där. Om den totala volymen i systemet minskar så borde systemet vara minst lika snabbt som Gen IV eftersom du teoretiskt får ett litet tryckfall i ackumulatorn när ventilen öppnar i Gen IV. Sedan kan man givetvis kompensera detta genom att ha ett högre tryck än vad som behövs för att pressa samman lamellerna.
Under förutsättning att allt är helt och funkerar som det skall så borde det bara handla om styrsytemet dvs programmeringen och hur väl allt lirar tillsammans.
Hade programmerarna vetat att du just då tänkte testa fyrhjulsdriften så hade de dragit på fullt tryck på lamellerna och du hade fått en grop under varje hjul. Men visste de det och hur väl har de integrerat de tre tingen du påpekat?
Peter