- tor 07 jun 2012, 23:49
#652219
Tackar rådlös, jag igniton123 är nästan underhållsfritt om man jämför med oldschool...
Har dock fått bilen att GÅ MYCKET fint!! :)
Ställde det som så,
Bort med stift ett,
vred veven tills den var i topp (Lyste in i cylindern)
Då var markeringen på veven i samma läge som den på blocket.
Klart.
Öppnade oljepåfyllningslocket,
Vred kammen tills främre nock paret stod i V läge (Noll tryck på ventilerna)
Klart.
vred fördelaren så den stod riktigt mellan svart kontakten på utsidan fördelaren och kondensatorn.
Såg då till att vrida fördelaren, kugga och vred aggregat axeln så ''nocken'' på fördelar axel öppnade brytaren MAX, kikade då att rotorn pekade på fördelar lockets torn som tändkabel som går till cylinder ett sitter i.
Klart.
Drog ditt remmen,
Drog motorn utan tändstiften 3varv säkert och kika så ALLT så bra ut.
Körde fördelaren så nocken på fördelaraxeln öppnade brytaren MAX, ställde då in med ett blad mot 0.4.
klart.
Startade på en gång och gick som en dröm.
--------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift Två
Motorn har stått i TVÅ år,
jag byte förgasaren vad mer än
Olja, filter
Luft filter
Tändstift, rotor, lock, kablar, brytare
Behöver jag titta över alt byta? :)
mvh Anders
Har dock fått bilen att GÅ MYCKET fint!! :)
Ställde det som så,
Bort med stift ett,
vred veven tills den var i topp (Lyste in i cylindern)
Då var markeringen på veven i samma läge som den på blocket.
Klart.
Öppnade oljepåfyllningslocket,
Vred kammen tills främre nock paret stod i V läge (Noll tryck på ventilerna)
Klart.
vred fördelaren så den stod riktigt mellan svart kontakten på utsidan fördelaren och kondensatorn.
Såg då till att vrida fördelaren, kugga och vred aggregat axeln så ''nocken'' på fördelar axel öppnade brytaren MAX, kikade då att rotorn pekade på fördelar lockets torn som tändkabel som går till cylinder ett sitter i.
Klart.
Drog ditt remmen,
Drog motorn utan tändstiften 3varv säkert och kika så ALLT så bra ut.
Körde fördelaren så nocken på fördelaraxeln öppnade brytaren MAX, ställde då in med ett blad mot 0.4.
klart.
Startade på en gång och gick som en dröm.
--------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift Två
Motorn har stått i TVÅ år,
jag byte förgasaren vad mer än
Olja, filter
Luft filter
Tändstift, rotor, lock, kablar, brytare
Behöver jag titta över alt byta? :)
mvh Anders