Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AudiRaacing
#651962
Hejsan.
Håller på att byta stötdämpare på min 244 -82. Men har problem med ensak, översta bulten till stötdämparna har fastrostat. Det sitter 3st (2st bredvid stötdämparn & en sitter ju fast så den inte hoppa ur kaross fästet), varv 1 är lös och de är den som är fast bakom karossen. Dom 2 andra sitter fast bredvid dämparen. Nån som har nåt tips att få lös dessa? Har använt en flaska 5-56 och knackat på dessa. Dom rubbar sig inte en mm. Har inte tillgång till muttermaskin eller tryckluft överhuvudtaget eller till gasolvärmare eller liknande.
av Amarace
#651964
Ehh, fattar ingenting?

Dom tre skruvarna som håller lagringen behöver du ju inte lossa överhuvudtaget? Du lossa bara toppmuttern på stötdämparen (24mm), där får du försöka hitta en ringnyckel som passar så du kan hålla emot med en liten skiftnyckel på kolvstången. Eller göra en egen nyckel (jag har gjort en genom att kapa en hylsa och svetsa fast på en blocknyckel, då kommer man ändå åt att hålla med skiftnyckel på kolvstången)

Och ska du tvungen loss med dom tre skruvarna så är det ju så klen dimension att du utan större problem endera drar loss dom, eller drar av dom, det gå man med vanlig handkraft. O drar du av så får du ju skaffa en annan beg sådan.
av AudiRaacing
#652059
Amarace skrev:Ehh, fattar ingenting?

Dom tre skruvarna som håller lagringen behöver du ju inte lossa överhuvudtaget? Du lossa bara toppmuttern på stötdämparen (24mm), där får du försöka hitta en ringnyckel som passar så du kan hålla emot med en liten skiftnyckel på kolvstången. Eller göra en egen nyckel (jag har gjort en genom att kapa en hylsa och svetsa fast på en blocknyckel, då kommer man ändå åt att hålla med skiftnyckel på kolvstången)

Och ska du tvungen loss med dom tre skruvarna så är det ju så klen dimension att du utan större problem endera drar loss dom, eller drar av dom, det gå man med vanlig handkraft. O drar du av så får du ju skaffa en annan beg sådan.
Oj glömde skriva att det är dom bakre. :)
Användarvisningsbild
av Pozze
#652100
AudiRaacing skrev:Hejsan.
Håller på att byta stötdämpare på min 244 -82. Men har problem med ensak, översta bulten till stötdämparna har fastrostat. Det sitter 3st (2st bredvid stötdämparn & en sitter ju fast så den inte hoppa ur kaross fästet), varv 1 är lös och de är den som är fast bakom karossen. Dom 2 andra sitter fast bredvid dämparen. Nån som har nåt tips att få lös dessa? Har använt en flaska 5-56 och knackat på dessa. Dom rubbar sig inte en mm. Har inte tillgång till muttermaskin eller tryckluft överhuvudtaget eller till gasolvärmare eller liknande.
Personligen har jag aldrig lossat bakstötdämparna, men tycker det ser ut som man överst normalt bara behöver lossa den yttersta muttern och sedan dra ut/av stötdämparen från bulten....?

Är en fastrostad mutter helt omöjlig lossa kanske man kan knäcka den med en mutterspräckare, eller med en vinkelslip försiktigt (för att inte skada bultgängan) slipa ner en sida av muttern till den spricker.
av AudiRaacing
#652106
Pozze skrev:
AudiRaacing skrev:Hejsan.
Håller på att byta stötdämpare på min 244 -82. Men har problem med ensak, översta bulten till stötdämparna har fastrostat. Det sitter 3st (2st bredvid stötdämparn & en sitter ju fast så den inte hoppa ur kaross fästet), varv 1 är lös och de är den som är fast bakom karossen. Dom 2 andra sitter fast bredvid dämparen. Nån som har nåt tips att få lös dessa? Har använt en flaska 5-56 och knackat på dessa. Dom rubbar sig inte en mm. Har inte tillgång till muttermaskin eller tryckluft överhuvudtaget eller till gasolvärmare eller liknande.
Personligen har jag aldrig lossat bakstötdämparna, men tycker det ser ut som man överst normalt bara behöver lossa den yttersta muttern och sedan dra ut/av stötdämparen från bulten....?

Är en fastrostad mutter helt omöjlig lossa kanske man kan knäcka den med en mutterspräckare, eller med en vinkelslip försiktigt (för att inte skada bultgängan) slipa ner en sida av muttern till den spricker.
Har inte tillgång till nåt av det.
av Amarace
#652149
Får du inte loss dom tar du i för lite ;)

Översta är en pinnbult som sitter i karossen, du lossar muttern bara och drar dämparen utåt, undre är en bult som går genom dämparen och bärarmen, mellan bärarmens sidor sitter en distanshylsa. Här kan det vara problem med att bulten rostar fast i hylsan, men muttern är inga problem där heller, även om det rostat fast totalt är det såpass klen dimension att man klarar av att dra loss muttern.
Om hylsan rostat fast i bulten så kan man försöka hålla hylsan med rörtång och se om det släpper, annars är det värme som gäller, eller kapa sönder med vinkelslip.
av AudiRaacing
#652298
Amarace skrev:Får du inte loss dom tar du i för lite ;)

Översta är en pinnbult som sitter i karossen, du lossar muttern bara och drar dämparen utåt, undre är en bult som går genom dämparen och bärarmen, mellan bärarmens sidor sitter en distanshylsa. Här kan det vara problem med att bulten rostar fast i hylsan, men muttern är inga problem där heller, även om det rostat fast totalt är det såpass klen dimension att man klarar av att dra loss muttern.
Om hylsan rostat fast i bulten så kan man försöka hålla hylsan med rörtång och se om det släpper, annars är det värme som gäller, eller kapa sönder med vinkelslip.
För lite? Tar i så det knakar i ryggen så de är ingen problem med styrkan :P
Jag har då någon konstig konstruktion? För det är såhär typ. Inte så bra ritat men hoppas att ni förstår :)
Bild
Ritade dock inte upp det understa fästet eftersom att den får jag lös :)
Användarvisningsbild
av Pozze
#652328
AudiRaacing skrev:
Amarace skrev:Får du inte loss dom tar du i för lite ;)

Översta är en pinnbult som sitter i karossen, du lossar muttern bara och drar dämparen utåt, undre är en bult som går genom dämparen och bärarmen, mellan bärarmens sidor sitter en distanshylsa. Här kan det vara problem med att bulten rostar fast i hylsan, men muttern är inga problem där heller, även om det rostat fast totalt är det såpass klen dimension att man klarar av att dra loss muttern.
Om hylsan rostat fast i bulten så kan man försöka hålla hylsan med rörtång och se om det släpper, annars är det värme som gäller, eller kapa sönder med vinkelslip.
För lite? Tar i så det knakar i ryggen så de är ingen problem med styrkan :P
Jag har då någon konstig konstruktion? För det är såhär typ. Inte så bra ritat men hoppas att ni förstår :)
Bild
Ritade dock inte upp det understa fästet eftersom att den får jag lös :)
:) Jag tycker det var ett jättebra initativ att du gjort en skiss av övre fästet för stötdämparen, jag kikade nyss som hastigast på mitt uppallade renoveringsobjekt och det tycks vara konstruerat likadant där.

Men du verkar ha svårt skilja på vad som heter mutter resp skruv/bult. I all välmening föreslår jag att du tittar och läser på

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mutter

och

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv

F.ö. upprepar jag att man nog normalt bara behöver lossa den yttersta muttern och sedan dra ut/av stötdämparen från bulten. Med "yttersta" avser jag muttern längst till vänster på din skiss.

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]