- fre 08 jun 2012, 16:15
#652329
eftersom denna tråd verkar övergå till att handla mer om lastbilar än olyckor så blir jag ju tvungen att kommentera.
frågan ni själva kan ställa er är: när uppskattade ni en lastbil/lastbilschaufför senast?
befinner vi oss på vägen är vi för långsamma även om vi kör fullt vad det går och har ständigt personbilar i röven som bara måste ligga nära och visa sitt vänstra halvljus hela tiden! kommer vi ifatt personbilar är vi drumlar som kör för fort osv. i stan tutas det och hytts med näven för att vi kommer iväg för långsamt vid rödljus etc. är ju trots allt några ton som ska komma i rullning. i rondeller tar vi alldeles för stor plats och få människor förstår att dom är skyldiga att ge större fordon utrymme. kommer man körandes på en väg och det kommer en personbil från anslutande väg så ska dom tvunget ut före lastbilen för det går absolut inte att hamna bakom! när man väl kommer till kund så skulle man antingen varit där för en kvart sedan eller så råkar man komma mitt i frukosten och då går det inte att ta emot gods! vilket sen ger mer problem till nästa ställe.
jag tror ni börjar förstå poängen.
om alla chaufförer ständigt skulle ligga på laglig hastighet så skulle alla transporter ta längre tid och det skulle innebära mer gnäll och skrik för det!
förstår dock frustrationen över chaufförer som ligger alldeles för nära osv. finns rötägg överallt!
Över till olycksstatistiken. känns som att antalet olyckor ökar hela tiden. vad det sen beror på är ju den stora frågan.
bristande uppmärksamhet är ju en väldigt stor del! som chaufför har man lite mer överblick över vad som händer och sker.
kan väl rabbla upp lite för skojs skull.
mobiltelefon, gps, läsa tidning, rota i väskan, gulla med bebis, byta låt på stereo, sminka sig, fixa håret, byta kläder, sexuella tjänster. kan nog fortsätta lite till.
i andra länder visar dom reklam på tv om olyckor med alkohol och sms i trafiken. tror att hade det vistats på bästa sändningstid en kväll så hade man märkt skillnad på trafiken morgonen efter.
Kör lugnt så ses vi i trafiken med ett leende :D
frågan ni själva kan ställa er är: när uppskattade ni en lastbil/lastbilschaufför senast?
befinner vi oss på vägen är vi för långsamma även om vi kör fullt vad det går och har ständigt personbilar i röven som bara måste ligga nära och visa sitt vänstra halvljus hela tiden! kommer vi ifatt personbilar är vi drumlar som kör för fort osv. i stan tutas det och hytts med näven för att vi kommer iväg för långsamt vid rödljus etc. är ju trots allt några ton som ska komma i rullning. i rondeller tar vi alldeles för stor plats och få människor förstår att dom är skyldiga att ge större fordon utrymme. kommer man körandes på en väg och det kommer en personbil från anslutande väg så ska dom tvunget ut före lastbilen för det går absolut inte att hamna bakom! när man väl kommer till kund så skulle man antingen varit där för en kvart sedan eller så råkar man komma mitt i frukosten och då går det inte att ta emot gods! vilket sen ger mer problem till nästa ställe.
jag tror ni börjar förstå poängen.
om alla chaufförer ständigt skulle ligga på laglig hastighet så skulle alla transporter ta längre tid och det skulle innebära mer gnäll och skrik för det!
förstår dock frustrationen över chaufförer som ligger alldeles för nära osv. finns rötägg överallt!
Över till olycksstatistiken. känns som att antalet olyckor ökar hela tiden. vad det sen beror på är ju den stora frågan.
bristande uppmärksamhet är ju en väldigt stor del! som chaufför har man lite mer överblick över vad som händer och sker.
kan väl rabbla upp lite för skojs skull.
mobiltelefon, gps, läsa tidning, rota i väskan, gulla med bebis, byta låt på stereo, sminka sig, fixa håret, byta kläder, sexuella tjänster. kan nog fortsätta lite till.
i andra länder visar dom reklam på tv om olyckor med alkohol och sms i trafiken. tror att hade det vistats på bästa sändningstid en kväll så hade man märkt skillnad på trafiken morgonen efter.
Kör lugnt så ses vi i trafiken med ett leende :D