NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stylla
För ett år sedan hade jag problem med utetermomtern som pendlade mellan att visa rätt temp (ca plus 15-20 grader) till att gå ner till runt -20 grader. Det är tydligen ett vanligt fel så jag fick termometern bytt och det fungerade ett tag, sen började det igen. Jag fick då kontakten i dörren bytt och då fungerade det som det ska.
Nu ett år efter är problemet tillbaka. Ibland är det -10 grader fast det är +20 ute. Ibland tickar den sakta upp till rätt temp och stannar där ett tag. Sen är det nere på minus igen... Rätt irriterande eftersom AC:n stänger av sig när det blir för kallt.

Nu till min fråga.:
Hur kommer jag åt termometern? Den sitter ju i backspegeln men hur kommer jag lättast åt den utan att förstöra något. Vilka skruvar sitter den med?
Jag tänkte nämligen försöka löda på kontakterna till termometern eftersom en bekant hade samma problem och volvoverkstan lödde tills slut efter mycket kliande i huvet om vad det kunde vara, och nu har det funkar fint i flera år.
För jag antar att det inte borde vara själva termometern eller kontakten som är fel på eftersom dom är bytta för ett år sedan.
av HakanS
allt görs inne i dörren, så ta av dörrklädseln och då ser du var sladdarna går och var du kan löda
av frohike1ddd
Hade samma problem med min givare, tog och plockade ner hela dörrsidan, körde kontaktspray med silicon i i varje kontakt jag hittade, satte i och rykte ur dessa ett antal gånger. Sen så fungerade allt som det skulle igen.

Har dock tittat lite på backspegeln, och för att komma åt givaren misstänker jag att det enda sättet är att plocka loss glaset för att på den vägen plocka ner sidospegeln. Skall du ha loss hela sidospegeln så behöver du mer eller mindre plocka ner hela dörrsidan för att komma åt muttern som håller fast det hela.
Användarvisningsbild
av marcus86
vart och hur sitter tempgivaren? nån länk där man kan se hur man demonterar den?
av Playground
Men den är väl bara att knäppa loss, med en plastsmörkniv, från undersidan av backspegeln? Sedan borde man kunna skarva kabeln på ett säkert sätt.

Jag plokade själv ner dörrsidan när AC:n började spela Allan, två dagar före bilsemester till Provence, men hade stora problem med kontakten som kabeln utgick från. Det gick till slut, men med viss åverkan åp¨kontakten. Hade jag skarvat kabeln i spegeln hade det gått mycket fortare, kanske på några minuter.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]