Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför är den manuella D5an strypt till 420 Nm i tex XC70 AWD medan man tar ut 440 Nm i automaten.

Det kan ju inte bero på att lådan inte håller för 440 nm, för Volvo levererar o granterar ju 470 Nm om jag laddar på Polestar mappen.
Användarvisningsbild
av Guru
VolvoB20 skrev:Varför är den manuella D5an strypt till 420 Nm i tex XC70 AWD medan man tar ut 440 Nm i automaten.

Det kan ju inte bero på att lådan inte håller för 440 nm, för Volvo levererar o granterar ju 470 Nm om jag laddar på Polestar mappen.
Personligen tror jag man tummar på gränserna med Polestar men eftersom de flesta bilar INTE har Polestar så tar man en medveten risk.
Guru skrev:
VolvoB20 skrev:Varför är den manuella D5an strypt till 420 Nm i tex XC70 AWD medan man tar ut 440 Nm i automaten.

Personligen tror jag man tummar på gränserna med Polestar men eftersom de flesta bilar INTE har Polestar så tar man en medveten risk.
Så vad är det som är så underdimentionerat att det riskerar att rasa vid 440 Nm i den manuella ? Är det lådan eller kopplingen?

Samtidigt vågar man bara maxa 420 original men på 470 med polestar, kostigt då att man inte vågar ha D5an ostrypt på 440, det är ju ändå 30 Nm under vad Volvo garanterar på Polestar.
Användarvisningsbild
av Guru
VolvoB20 skrev:Så vad är det som är så underdimentionerat att det riskerar att rasa vid 440 Nm i den manuella ? Är det lådan eller kopplingen?
Ingen aning. Behöver inte vara så, bara en gissning.
VolvoB20 skrev: Samtidigt vågar man bara maxa 420 original men på 470 med polestar, kostigt då att man inte vågar ha D5an ostrypt på 440, det är ju ändå 30 Nm under vad Volvo garanterar på Polestar.
Att man lämnar garanti på bilen är inte samma sak som att man garanterar att det inte går sönder.
Guru skrev:Att man lämnar garanti på bilen är inte samma sak som att man garanterar att det inte går sönder.
Så kan det ju va....... :shock:
Ibland låter man motorerna ge olika maximala vridmoment beroende på vilken växel som ligger i. Jag har inte sett någon uppgift om ifall det finns någon sådan begränsning i någon version av D5, dock. Men tekniskt är det ju fullt möjligt. Den 854 Turbo jag hade tidigare var specificerad till 300 Nm generellt, men max 260 Nm på ettan och backen. Frestar grejorna mindre och var ändå tillräckligt.

Start-i-backe-med-vagn övningen som ingår i helbilsgodkännandet blir kanske för mycket för kopplingen med 440 Nm, men det är ju inte säkert att de provar det en gång till med Polestar. Vet inte hur certifieringen av sådana extraprogrammeringar görs.
apersson850 skrev:Start-i-backe-med-vagn övningen som ingår i helbilsgodkännandet blir kanske för mycket för kopplingen med 440 Nm, men det är ju inte säkert att de provar det en gång till med Polestar.
Huvudet på spiken aspersson, det var ju precis det jag menade. Man har väl provat med 440 på både aut/manuell, så kom man fram till att det inte höll med 440 Nm så man fick skruvade ned den till 420 Nm för det skulle hålla.

Men samtidigt så skruvade det andra teamet upp det till 470 Nm och lät volvo lämna fulla garanti på det ?:-/ .

Men det är klart, det finns kanske ingen garanti på att kopplingen håller för 470 Nm, utan man får betala själv om man toastar den.

Men om det nu är så, så kunde man ju sålt både aut och man med 440 åtmistone tycker man....
Kan det inte va som apersson säger att momentet begränsas på de lägre växlarna i automaten, men inte på manuella, och därför så sänker man generellt på manuella?
2444ever skrev:Kan det inte va som apersson säger att momentet begränsas på de lägre växlarna i automaten, men inte på manuella, och därför så sänker man generellt på manuella?
Jovisst, men Volvo/Polestar sänker ju inte inte till 420 Nm utan drar ju upptill 470 Nm på den manuella.

Det är ju lite som att säga, sorry manuella lådan håller inte för 440 Nm på lägre växlar så vi måste strypa till 420 Nm, så 5 minuter senare säljer man 470 Nm över resevdelsdisken och säger, 470 Nm, inga problem, fulla garantier, bara o köra.

Hade det varit någon bonnatrimmare som hade sagt det så hade det varit ok. Men nu är det ju volvo/poestar själva och det är underligt.
Meningslöst att försöka krama någon logik ur Volvos beslut. Det är ju bara att betala för Polestar och vara glad.
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]