Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Jag har samma problem på min V90. Nästa vecka ska jag köpa min fjärde kondensor på 7 år osm jag haft bilen.

Jag förstår inte varför det är svårare att få en kondensor att hålla än en vanlig kylare? Och om kondensorn nu är så känslig, varför sitter den framför kylaren och inte bakom?
av marcbe
V9097 skrev:Och om kondensorn nu är så känslig, varför sitter den framför kylaren och inte bakom?
Det skulle inte bli så bra då kylaren skulle värma upp luften genom kondensorn så att det blivit höga tryck i AC-systemet (dålig prestanda och ACn hade dragit mer effekt). Kylaren är inte lika nogräknad så den kan leva med högre temp på luften efter kondensorn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V9097 skrev:Jag har samma problem på min V90. Nästa vecka ska jag köpa min fjärde kondensor på 7 år osm jag haft bilen.

Jag förstår inte varför det är svårare att få en kondensor att hålla än en vanlig kylare? Och om kondensorn nu är så känslig, varför sitter den framför kylaren och inte bakom?
Den sitter först för att få kallaste luften.

Det är busenkelt att få den att hålla i evighet om biltillverkaren bara vill. Tex, använd mässing, dock är det dyrt. En skyddande epoxi funkar också kanon och kostar inte många ören och skyddar mot saltet.
Ett "myggnät" innanför grillen stoppar stenskotten.
Då behöver du aldrig byta.
av rojo8515
Nu har jag varit på verkstaden och de hittar inget fel! Det är bra tryck i AC-systemet och den kyler riktigt bra.
Problemet är ju när det blir varmt ute så funkar den inte. Vid 25 plusgrader är AC:n helt död, elfläkten vid kylaren slår då ofta till och från. Det händer även vid kallstart en varm solig morgon så börjar elfläkten blåsa på direkt.

Läste att det finns något säkerhetssystem om motorn går varm stängs AC:n av. Kan det vara något som krånglar för mig? Verkar ju som detta började efter bytet av spännrullen till fläktremmen vilekt var ett servicemeddelande.
av marcbe
Om kylarvattnet blir över en viss temp (bra bit över 100 grader) så finns det en funktion som stänger av AC ja.
Men eftersom elkylfläkten slår till och av lär ju inte det vara problemet, då skulle den gå hela tiden för att sänka tempen...

Kan vara nån kylvätsketempgivare som fått fnatt...? Eller tryckgivaren. Men den borde ju kollats om verkstaden körde en funktionskontroll av AC och läste av trycken.
av rojo8515
Nu blev det lite varmare ute och bilen fick stå i solen några timmar. Efter en längre provkörning dök det till slut upp någon felkod att den mindre eldrivna kylarfläkten inte fungerade som den skulle. Fläkten byttes ut men så blev det ju kallt och regnigt direkt så jag får väl hoppas att det var felet. Kan det var så att om den eldrivna kylarfläkten krånglar så spärras AC:n trots att motorn inte är för varm? Versktaden har gjort funktionskontroll av AC:n och allt var ok med den, även trycket i systemet.
av rojo8515
Jag såg nu att hela plattan innnaför kylaren med båda de två eldrivna kylarfläktarna är utbytt. Det kan ju varit så att den stora elfläkten inte funkade eftersom den lilla gick så intensivt. Och då kanske det finns någon spärr för AC:n?
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]