Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#651622
tempmätaren stannar och lägger sig precis under N på instrumentet. för att ligga i mitten ska den väll stå rakt över N. alltså peka horisontellt åt vänster?

har bytt termostat och då går de precis under och stannar där, men känns som motorn blir 90grader endå.
när jag kört sakta och gasat mycket går den efter ett tag upp till normal och sen över. men då luktar de bränt.... den har inte kokat än. men de va nog nära en gång..

innan jag bytte termostat gick den upp till Normal sen ner till samma läge igen. (precis under N....)

kan de vara fel på instrumentet? vad skulle annars va fel?

de är en volvo 244 -80 med en 230e från -85 (124hk?)
#651658
Prova med en ny givare. Den kostar ett par hundralappar, men det är billigare än den utrustningen som krävs för att kontrollera om givaren är hel eller trasig. Det går alltså att mäta. Säg till om du vill göra det så kommer beskrivning. Men som sagt, en ny givare är billigare.
Vore det fel på instrumentet, så skulle även tankmätaren troligtvis ge fel värde. Dom båda spänningsmatas från samma punkt.
#651819
Rådlös skrev:Prova med en ny givare. Den kostar ett par hundralappar, men det är billigare än den utrustningen som krävs för att kontrollera om givaren är hel eller trasig. Det går alltså att mäta. Säg till om du vill göra det så kommer beskrivning. Men som sagt, en ny givare är billigare.
Vore det fel på instrumentet, så skulle även tankmätaren troligtvis ge fel värde. Dom båda spänningsmatas från samma punkt.
okej. hade glömt bort givaren på blocket. vart kan en sådan sitta på min rallymotor? ;
#651837
Vänster sida på toppen, den främre givaren. Om tempmätaren "följer" gasen är det oftast en dålig toppackning men då får du också ett för högt tryck i slangarna. En vattenpump som impellern släppt på ger samma fenomen men det är ytters ovanligt på en 230motor.
#651896
rd350 skrev:Vänster sida på toppen, den främre givaren. Om tempmätaren "följer" gasen är det oftast en dålig toppackning men då får du också ett för högt tryck i slangarna. En vattenpump som impellern släppt på ger samma fenomen men det är ytters ovanligt på en 230motor.
tackar :) nä de följer inte gasen, den blir varm när man gasat mycket och kört sakta eller kanske legat bakom en lastbil länge. typ så inte de blir nått bra drag genom kylaren....
#652190
Rådlös skrev:Drag genom kylaren? Hur nära ligger du bakom framförvarande fordon?
ja ok ja ville köra om den gången ja låg bakom ok? de kom bilar hela tiden vid sämsta tillfällerna..........

dessutom tog jag fram högtrycken å blåste bor en fruktansvärt massa skit från kylarens flänsar igår så de kanske blir lite bättre.
#652198
Frrla skrev:
Rådlös skrev:Drag genom kylaren? Hur nära ligger du bakom framförvarande fordon?
ja ok ja ville köra om den gången ja låg bakom ok? de kom bilar hela tiden vid sämsta tillfällerna..........

dessutom tog jag fram högtrycken å blåste bor en fruktansvärt massa skit från kylarens flänsar igår så de kanske blir lite bättre.
Hmm, blåste du med högtrycken på kylarens celler?! Är kylar en lite dålig så är det flänsarna du blåser bort :wink:
#652252
Volvo264GLE skrev:
Frrla skrev:
Rådlös skrev:Drag genom kylaren? Hur nära ligger du bakom framförvarande fordon?
ja ok ja ville köra om den gången ja låg bakom ok? de kom bilar hela tiden vid sämsta tillfällerna..........

dessutom tog jag fram högtrycken å blåste bor en fruktansvärt massa skit från kylarens flänsar igår så de kanske blir lite bättre.
Hmm, blåste du med högtrycken på kylarens celler?! Är kylar en lite dålig så är det flänsarna du blåser bort :wink:
for mest bort gamla kusar å sånt.. några celler lossnade men inget värt att nämnas eller som borde påverka negativt.

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]