Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tsw skrev:Hade samma fel med min gamla BMW, det var motortempgivaren, inte den som visar inne i kupén, utan den till ECU. Ibland trodde den att det var -30 när det egentligen var motortemp :D Då vart det spännande med bränsleblandning och f*n va den misstände (modell fyverkeri)
Låter jätte intressant ska följa upp detta!
Grymt!
tsw skrev:Hade samma fel med min gamla BMW, det var motortempgivaren, inte den som visar inne i kupén, utan den till ECU. Ibland trodde den att det var -30 när det egentligen var motortemp :D Då vart det spännande med bränsleblandning och f*n va den misstände (modell fyverkeri)
Har försökt läsa på lite om detta nu. Är det så att motortempgivaren även används till instrumentpanelen i en v70.
I sånt fall tror jag inte det är detta eftersom tempen i instrumentpanelen ser bra ut.
Kan väl inte påstå heller att det är fyrverkeri som jag har utan snarare att den missar typ 20 - 40 ggr / minut.
Man ser ingenting på varvmätaren. Denna ligger stabil o fin. Men man hör som att det inte kommer nå avgaser och motorn
rycker lite.
v70NDelux skrev:
Har försökt läsa på lite om detta nu. Är det så att motortempgivaren även används till instrumentpanelen i en v70.
I sånt fall tror jag inte det är detta eftersom tempen i instrumentpanelen ser bra ut.
Kan väl inte påstå heller att det är fyrverkeri som jag har utan snarare att den missar typ 20 - 40 ggr / minut.
Man ser ingenting på varvmätaren. Denna ligger stabil o fin. Men man hör som att det inte kommer nå avgaser och motorn
rycker lite.
Yttertempmätaren är inte densamma (sitter på backspegeln) och det är den som syns i displayen.
Var ute igår o försökte filma eländet, men det verkar inte vilja fastna på film.
Imorse när jag körde bilen till jobbet var det katastrof. Den rycker som sjutton mest hela tiden när man kör oxå.
På tomgång märkte jag att det pulserar lite om innerbelysningen och instrumentpanelen.
Batteriet börjar ta slut(Batterivatten finnes). Mättes för några dagar sen till 11.2V. Är bilen igång ligger det 14.5V över batteriet, så generatorn e funkish.

Aja nu ska ja ut o resa några dar, får ta tag i detta i helgen. Tänkte jag skulle byta alla tändspolar med frugans S60 så får man se om det börjar
rycka i hennes bil. Tänkte byta tempgivaren oxå, så får vi se vad som händer sen.
byt batteri!
Hej
Har även jag en likadan kärra som du med den skillnaden att det står 36000 mil på mätaren, jag hade i vintras liknande problem.
Bilen gick ok tills den uppnådde full drifttemp, sen började problemen, misständningar, pendlande tomgång, ävenså pulserande belysning på tomgång på grund av att tomgången blev så låg att laddningen fallerade.
Jag tog då och plockade den gasspjället och rengjorde det samt bytte ut oljefälla och diverse slangar till den (vevhusventilation) efter det har bilen gått bra.
ps sök gärna på "gasspjäll" på detta forum finns mycket intressant att läsa där
Lycka till
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]