Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danz
ringer runt till verkstäderna för att förhöra mig om vad det kostar att byta ut packningen som sitter mellan motorn och växellådan på en V70 av årsmodell '00. Motorn är dränkt i olja på undersidan, dock ser man inget om man tittar ovanifrån.

Verkstäderna säger att de inte har möjlighet att utföra ett sådant stort jobb som skulle ta allt från 2 till 4 dagar.

Ska jag skrota bilen om det är så svårt att byta ut denna packbox? Ska man behöva lyfta ut motorn för att byta ut det?
av Droopy
danz skrev:ringer runt till verkstäderna för att förhöra mig om vad det kostar att byta ut packningen som sitter mellan motorn och växellådan på en V70 av årsmodell '00. Motorn är dränkt i olja på undersidan, dock ser man inget om man tittar ovanifrån.

Verkstäderna säger att de inte har möjlighet att utföra ett sådant stort jobb som skulle ta allt från 2 till 4 dagar.

Ska jag skrota bilen om det är så svårt att byta ut denna packbox? Ska man behöva lyfta ut motorn för att byta ut det?

har aldrig hört något liknande. att de inte har möjlighet att utföra jobbet.

Man behöver inte lyfta ur motorn.
av *pettson*
Och svaren blir allt märkligare från verkstäderna kan jag läsa mej till..

Har man verkstad och inte har möjlighet att byta packboxen för att jobbet är för stort så är man inte värd namnet verkstad. Men det är min privata åsikt, det behöver inte vara andras åsikt.
Oftast verkar det bero på att det tar tid, tid som skulle kunna utnyttjas till att göra snabba, stora pengar på småjobb. Jobb som att byta olja filter stift i princip dagarna i ända. Eller lite bromsjobb ockrat. I många fall har jag en känsla om att det handlar om brist på kompetens. Det är ju faktiskt så att man får kalla sin verksamhet verkstad även om man aldrig gjort annat än att byta olja på bilar.

Jobbet tar sina 6-8 timmar effektiv tid, det kan ta mera om det måste saneras mera. Några 2- 4 dagar existerar inte ens i fantasin..
Rekommenderat att byta kopplingen samtidigt eftersom det förmodligen blivit olja i kopplingen med den stora oljemängden som beskrivs.

Prisnivå, tja allt är ju beroende på vad verkstan tar i timman och vilket material som väljs.
Men låt säga 10.000kr och uppåt? Jag vet ioförsej verkstäder som endast tagit 5000kr med material. Dom har gjort det EN gång för det priset, aldrig mera.
Nu har dom insett vad jobbet innebär och nu tar dom mera betalt.
Jag får ofta höra av olika människor om att det finns verkstäder som tar 3000 inkl material för bytet när jag blir tillfrågad.
Än har jag tyvärr inte fått adressen till en sådan verkstad, trots mångas påpekanden om att det är billigare någonannanstans.
Jag är nämligen villig att se till så dom har jobb långt in i framtiden isåfall.
av danz
tackar vänligen för era åsikter. 3 verkstäder i Sthlm har nekat mig hjälp med min Volvo eftersom jobbet är så tidsödande. En verkstad i Solna hade inte lift för att lyfta ur motorn.

Jag ska kolla runt med några verkstäder till. En kompis som jobbar på Peugeot säger att själva materialet till packboxen kostar några hundralappar.

Om man ska byta koppling som Pettson skriver då blir jobbet grundligare utfört. Dock något dyrare antar jag. Ser att kopplingssats kostar 3 000 på Mekonomen.

Nu är ju jag nöjd med min Volvo som inte gått mer än 18 000 mil. Tror bilen skulle gå att köra 2 år till trots oljeläckaget, men sen skulle nog kopplingen börja slira.

Frågan är om det är värt att lägga 15 000 tusen i reparationskostnader på en bil som är värd 25 000.

Tänkte att jag skulle köra bilen upp till Bollnäs, det kan vara billigare att fixa bilen där.
av danz
Lucif3r skrev:Jasså är det så pass komplicerat att byta packboxen? Vad är det som tar tid, ta ner växellådan eller är det något annat som strular till det?

ja, tydligen är det mer komplicerat då man måste montera bort växellådan och lite annat krux. Problem med packbox som läcker och strulande gasspjäll verkar vara ett standardfel på V70 årsmodell 2000.
av Droopy
Självklart byter man koppling om man endå har lådan nere, jag betalade 2700SEK för jobbet (koplingen köpte jag ut själv ) för 6år sedan, då skulle Volvo ha 8200SEK, så en oberoende verkstad borde kunna göra det för 5000-6000SEK idag, packboxen kostar runt ett par hundringar, max.

Att det inte fins någon som vill göra det verkar ju jättekonstigt.
av *pettson*
Vi kan börja med att kopplingen behöver inte bytas för att den är sliten. Men läcker det såpass så slungas olja runt i sprängkåpan och hamnar i kopplingen.
Kopplingen får inte besudlas med en enda droppe olja kortfattat.
Det här gör att om man struntar i kopplingsbytet så brukar det sakta komma en huggande koppling som ett brev på posten.
Då kostar det samma jobb. En gång till.
Därför byter man kopplingen ihop med packboxen, då betalar man helt säkert jobbet endast EN gång. Inte två.
Ska vi finlira så ska svänghjulet avfettas och planslipas. Sen ska det återmonteras.. I verkstan avfettas det bara i normalfallet.

Priser: Att ta ur motor för att ta och byta packboxen är så befängt ur verkstadssynpunkt sett, att du gladeligen ska strunta i sådana verkstäder. Dom vet alltså inte hur det går till och därmed ska dom heller inte göra jobbet om du är rädd om din bil.

Det som tar tid är att både göra jobbet runtomkring att få ned lådan. Samt att just ta ned lådan. Sen ska motorn saneras på oljerester, likaså hela lådan in och utvändigt (sprängkåpan invändigt). Sen är det ju samma jobb upp som ned med lådan.

Det kan ju vara läge att hälsa på […]

slungdiff på 945

Ställ dig med ett hjul på ishalka och e[…]

Jag har haft bilen i 26 år nu, och när […]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r&[…]