Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robert63
Bild

Efter en hel del letande hittade jag en pärla, en 92:a. Betalade 13.500, kanske lite mycket men bilen är fin och går väldigt bra, 30 000 mil. Tanken är att bevara den i originalskick. Det sitter en Webasto elektrisk taklucka i bilen. Monteringen ser ut att vara original, kan det vara så? En liten trixig grej är att varken tank eller trippmätare fungerar, men det ska väl gå att ordna, tips mottages gärna. Dörrsidorna har det suttit högtalare i, nu med fula täckbrickor, så de vill jag också byta. Söker också efter ett sådant där extrasäte man kan sätta in i skuffen. Annars är jag helt nöjd med bilen. Över och ut :D
av Rådlös
Trasiga tankmätaren är tyvärr ett "standardfel". Det är en ny eller begagnad (mycket svåfångad, sällsynt) som gäller. På min -92 var också trippmätaren trasig, men jag gjorde inget åt det, så jag har inget att komma med där.
av Robert63
He-he, det är väl bara att gilla läget då. Rätt spännande med både tripp och bensinmätare som inte funkar. Det blir ett besök till WROM i sommar, där borde det väl gå att hitta lite grejer?!
av PNI
Instrument är inte speciellt svårhittat på skroten. Tänk bara på att från årsmodell 88b till 93 är mätattavlorna mattsvarta på bakgrunden (visartavlorna) tidigare var de halvblanka. Köp från 88b och senare det finns bara ett fabrikat. Köper du ett komplett huvudinstrument
så finns det både med varvräknare alternativt klocka och det går att flytta över, och byta fritt gäller samtliga instrument.
Undantag är äldre mätarhus före 86 som finns i olika fabrikat och utförande.

Brukar kosta runt 300kr.

Rådlös. Ett vanligt fel när trippmätaren snurrar och inte går att nollställa är att knappen gått av, ny knapp finns på volvo för runt 50lappen. Och är
lätt att byta vid normal mek erfarenhet.
På Tradera skulle jag rekomendera dig att leta delar om du inte vill springa på skrotar, speciellt om det gäller lite ovanligare saker som extrabaksäte.
Lycka till med nya vagnen.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Ser fin ut på håll. Hur är rostläget?
av Rådlös
PNI: Jag har inte kvar den bilen, så att laga den är inget för mig nu. Men den rullar fortfarande, med eller utan fungerande trippmätare?
av Robert63
Tack för tips. Klocka sitter som extrainstument. Rostläget är okulärt bra, jag misstänker att det finns en del under nedre listerna på vänstersidan, det finns någon mindre fläck mellan bakluckan och kofångaren. Skärmkanter friska. Byta instrumenthus, är det svårt för en hobbymek?

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]