NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

är ny medlem på forumet (som är toppen :) ) och postar min första fråga:

Jag har en C30 -08 R-design, min första bil och är en total nybörjare vad gäller däck.

Jag har Atreus volvo originalfälgar med dimensionen 18" x 7,5"
Originaldäcken har dimensionen 215/45 R18. Den är lite udda verkar det som.
Jag hittar avsevärt många fler alternativ i dimensionen 225/40 R18.

Nu undrar jag följande:

1. Passar 225/40 R18 på ovan nämnda fälg?
2. Går det för sig att byta eller får man problem vid besiktningen?
3. Fördelar och nackdelar vad gäller dessa dimensioner?

Tacksam för svar!
Det kommer gå alldeles utmärkt att montera däcken. Besiktningen kommer inte säga någonting (de märker det sannolikt inte ens). Din hastighetsmätare kommer visa 2% mer eftersom däcken är lite mindre dock. Sedan kan du få lite stötigare gång eftersom de nya däcken är bredare och tunnare.
Ger å andra sidan ett utmärkt skydd vid fickparkeringar :wink:
Stort tack för svaren Andreas, Thomas och Goose, mycket hjälpsamt!

Väcker naturligtvis följdfrågor. Jag har ju en flexifuel, och jag kör inte bilen på något utmanande sätt. Vad jag helst vill ha är ett rätt 'normalt' hållbart komfortabelt däck. Skulle det funka med några andra dimensioner? T.ex. ett med ungefär 215 eller 225 i bredd men högre profil, eller kommer det börja slå i hjulhusen då?
dexter090 skrev:Stort tack för svaren Andreas, Thomas och Goose, mycket hjälpsamt!

Väcker naturligtvis följdfrågor. Jag har ju en flexifuel, och jag kör inte bilen på något utmanande sätt. Vad jag helst vill ha är ett rätt 'normalt' hållbart komfortabelt däck. Skulle det funka med några andra dimensioner? T.ex. ett med ungefär 215 eller 225 i bredd men högre profil, eller kommer det börja slå i hjulhusen då?
Då får du gå ned på 17"(eller mindre men då ser det inte kul ut...)tex R-design fälgen Serapis som jag har på min, där använder man 205/50-17.

Vi kanske ska byta? :wink:
För att du skall få det så enkelt som möjligt
skriv in din storlek på däcken i ditt fall så väljer du att skriva in 205-55-16 och att du vill byta till 17" så får du reda på vilka som passar ocgh hur mycket det skiljer i % du ser även rullomkrets i mm
Sedan är det "bara" att välja det som passar dig
Dock så får du ta hänsyn till fälgens bredd så att det inte blir för smalt/brett däck du monterar
Följ denna länk......http://www.dackgrossisten.se/Rullomkrets.aspx

NU skall det stämma....................
//Gooose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
gooose skrev:För att du skall få det så enkelt som möjligt
skriv in din storlek på däcken i ditt fall så väljer du att skriva in 205-55-16 och att du vill byta till 17" så får du reda på vilka som passar ocgh hur mycket det skiljer i % du ser även rullomkrets i mm
Sedan är det "bara" att välja det som passar dig
Dock så får du ta hänsyn till fälgens bredd så att det inte blir för smalt/brett däck du monterar
Följ denna länk......http://www.microsoft.com/isapi/redir.dl ... &ar=CLinks

//Gooose
Den länken vart nog inte helt korrekt...

.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]