Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peterpop
Försökt speca så likt det går. Inte provkört ännu men är den stötig går den helt bort garanterat!
av jpennerb
Jämför man komforten skiljer det ljusår mellan dessa. Passatens stenhårda stolar och det stötiga chassit kommer bli jobbigt i längden. Jämför gärna baksäten mellan dessa så skiljer det mycket där också. Passaten kanske har lite större utrymmen men sittställningen bak är hemsk i passaten!
av mattish
Ja det glömde jag skriva.. Volvon är så mkt bekvämare också! Nu jämför jag med en V70 med sportchassi och en passat med sportchassi.
JAg hyrde en V70 häromveckan och på den värsta asfalten jag körde på var det samma ljudnivå i bilen som när man kör på helt nyasfalterad väg med passaten. Nu har jag iofs den gamla passaten (2009) och dom nya har blivit rätt mkt bättre!
av perhall
Det finns bilar med bättre fjädringskomfort än V70/XC70, men inte i prisklassen. Samma med ljudnivån. Samt - inte minst - är den väldigt skrammelfri och tolerant för t ex dåliga vägar. Att åka med en V70/XC70 på en knagglig vinterväg är en fröjd jämfört med vilken bil som helst. På fin väg är en BMW e60 jfrbar med en V70/XC70 men totalt håller jag Volvon för att ha bättre komfort. Tyst klimatanläggning, skrammelfri, helt enkelt tolerant för olika vägar, underlag, årstider etc. Alla biltestare tycks ju också hålla med om detta. /PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ehhh... gillar man sportighet, stenhård fjädring, hårda stolar som förmedlar vägkänslan och en bil som lyder förarens signaler blixtsnabbt, om man är "på" som förare, då är det passat.

Är man mera softad och vill gunga fram lite komfortabelt på små moln, då är det XC70 som gäller.

Bara du kan säga vad du är för förare.
av jpennerb
VolvoB20 skrev:Ehhh... gillar man sportighet, stenhård fjädring, hårda stolar som förmedlar vägkänslan och en bil som lyder förarens signaler blixtsnabbt, om man är "på" som förare, då är det passat...
Sånt där gillar jag när man provkör en bil för en liten stund. Men ska man äga en bil i många år framöver med många många tusen mil så är det en pina att åka runt med sportstolar, sportchassi och 18" till fälgar. Har kört mycket med en Passat MY10 170hk tdi med R-line och det är kul ett tag...
av Mccartney
Var inne och kollade på VW idag och kollade in passaten alltrack och man får nog mycket bil för pengarna.....xc70in ser ut som en stridsvagn jämfört med passaten. Försäljaren sa att alltrackens fyrhjulsdrift var modernare än volvos:) Tänkte jag skulle provköra passaten en dag då jag har mer tid. Vill jämföra Dsg lådan med Min geartronic låda.

När man ser andra bilmärken så märker man hur bra volvo är:)

Bagageutrymmet är som på alla bilar katastrof om man ska ha in schäfrar.....volvo slår allt:)
av jpennerb
Är det någon annan som tycker att Passat har en underlig vinkel på ryggstödet i baksätet? Tycker man sitter tokigt rakt med ryggen.
Användarvisningsbild
av bjornw
Mccartney skrev:Försäljaren sa att alltrackens fyrhjulsdrift var modernare än volvos:)
Som jag förstått det har alla Volvo AWD MY13 Haldex Gen5, kan inte svara för VAG men troligen är de inte långt efter om de inte redan också bytt från Gen4.

Skillnaden mellan 4 och 5 är att ackumulatorn av oljetrycket som fanns i Gen4 har tagits bort och oljepumpen direkt driver lamellpaketet, som även har en lamell mindre (den ändringen infördes redan på MY11B). Fördelarna är en billigare, lättare och lite mer lätt-driven koppling men nackdelarna är att den blir långsammare i reaktionen eftersom det inte finns något tryck redo utan pumpen måste starta igång för att bygga upp trycket. Även om det går otroligt fort kommer det ta några ms vilket kan vara till nackdel ibland.

Så modernare behöver inte alltid vara bättre ur alla aspekter. Jag upplevde vår XC60 MY10 som riktigt rapp i ingreppet, det var otroligt sällan det släppte fram innan det drev på, den upplevdes mer som en bil med permanent AWD. Bytet till en MY11B blev därför en besvikelse eftersom den var markant segare i ingreppet och mycket mer FWD i känslan, precis som tidigare Volvosar. Grannen har en Tiguan MY11 och den har ett ännu större glapp innan den driver lika mycket bak som fram, den är mycket mer "konservativ" i körupplevelse också och driver inte ut med baken på vinterväg som XC60n gör. Upplever de Passater med 4motion jag kört lika som Tiguanen, påtagligt mer FWD än Volvo i körupplevelsen. Har försökt backa ett tungt skotersläp med en Yeti i motlut med slirande framhjul och stillastående bakhjul som konsekvens (XC60n var det inga problem med). Sammantaget är min upplevelse att VAG-bilar är lite sämre i sin tillämpning av Haldex än NYA Volvosar. Backar man några år är skillnaden mindre.

Däremot har VAG sin off-road knapp som ställer om känslighet på diffbromsar mm men HDC har nästan samma effekt i Volvo så jag är tveksam till nyttan med den knappen. Lite coolt är det dock, eller? :???:
Användarvisningsbild
av MartinS
Så GEN5 är egentligen sämre ur ett användarperspektiv än GEN4? I och med GEN5 där finns bara fördelar för tillverkaren i och med lägre kostnader?

/Martin

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]