Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
2444ever skrev:Har Volvo någon form av "tillagt" motorljud när endast elmotorn går?
Nej, varken invändigt eller utvändigt.
2444ever skrev:Men det är väl lite av ett problem i stadstrafik att bilarna kan bli för tysta med eldrift.
Nej, det är inget problem. Människans främsta sinne är synen och hur tyst en bil än blir kommer den ändå att låta mer än en välskött cykel.
Skall det vara obligatoriskt med ekerflärp eller syntetiskt mopedljud på cyklar också?
Användarvisningsbild
av apersson850
Att som gående bli påkörd av en cyklist är sannolikt mindre allvarligt än att bli påkörd av en bilist, så den jämförelsen haltar en del.
av mikebike
apersson850 skrev:Att som gående bli påkörd av en cyklist är sannolikt mindre allvarligt än att bli påkörd av en bilist, så den jämförelsen haltar en del.
Nej, inte alls.

Som gående går man inte på gator och vägar i någon större utsträckning och i så fall längst till vänster där man ser mötande trafik.
Ingen vettig människa korsar väl heller en gata utan att titta åt sidorna bara för att de inte hör något fordon?

Cyklister och fotgängare blandas däremot hej vilt på gemensamma gång- och cykelbanor där få fotgängare har vett att hålla sig till vänster.
Även där cykelbana och gångbana är separerade med ett streck förekommer det fotgängare på "cykelhalvan."
Visserligen blir konsekvenserna vanligen lindrigare om man blir påkörd av en cykel jämfört med en bil, men antalet olyckor och incidenter är hundratals fler. Dessutom har man vanligen två skadade vid kollision mellan cyklist och fotgängare.

Om det skall vara obligatoriskt med (artificiellt) ljud på fordon så bör det samtidigt bli förbjudet med hörlurar för fotgängare...

Fast jag upprepar att synen är människans viktigaste sinne, döva personer är inte överrepresenterade i trafikolyckor.
Om folk bara kunde se sig för skulle antalet olyckor och incidenter minska radikalt.
av 2444ever
mikebike skrev:...
Nej, det är inget problem. Människans främsta sinne är synen och hur tyst en bil än blir kommer den ändå att låta mer än en välskött cykel.
Skall det vara obligatoriskt med ekerflärp eller syntetiskt mopedljud på cyklar också?
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Vi anpassar oss alltid efter rådande situation, och viss del av det blir till beteenden som kan ta lite längre tid att förändra. Mer eller mindre omedvetet så tror jag många går efter hörseln i vissa situationer, oftast kompletterar man med synen som tur är. Vi är alltså vana vid att bilar har ett visst ljud, så en viss övergångsperiod kan det säkert bli en del problem tror jag.
Av denna artikeln att döma så verkar det ses lite som ett problem av högre instanser än moi, däremot är det väl inte avgjort om man skall göra något.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... -motorljud
Användarvisningsbild
av crumpets
Sedan är väl förvisso däckljudet den största källan till oväsen kring en bil ändå.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vi kommer vänja oss.

Det var samma sak för länge sedan när bilarna började använda körriktningsvisare istället för att tuta i gathörnen. Trafiken blev så tyst, helt plötsligt.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
mikebike skrev:
2444ever skrev:Har Volvo någon form av "tillagt" motorljud när endast elmotorn går?
Nej, varken invändigt eller utvändigt.
2444ever skrev:Men det är väl lite av ett problem i stadstrafik att bilarna kan bli för tysta med eldrift.
På eventet så pratade jag endel med Mikael Olsson (som jag inte riktigt vet vad han har för roll, men det verkade som om c30 och elbilar var mer hans grej än v60. Jag ville mer veta förmånsregler, andrahandsvärde, batterilivslängd och sånt och "Englesmannen" duckade för allt sånt) och tydligen diskuterar de ljud på c30:n, men det skulle i så fall vara ljud frammåt och åt sidorna, det skulle inte höras innåt. Så enligt honom så förs det diskussioner för det var tydligen ett problem värt att ta upp. Dessutom hade de fått klagomål på fläktarna innut bilen för nu lät de relativt sett för mycket (nu när motorljudet var borta). Inte för att det sistnämnda hörs ut, men appropå ljud...
av mikebike
BMW:s värsta dieselmodeller har syntetiskt "bensinmotorljud" invändigt.
Kanske kan vara något?
av mikebike
2444ever skrev: så en viss övergångsperiod kan det säkert bli en del problem tror jag.
Ja, absolut, men jag tror på det naturliga urvalet.
Om de mest korkade blir överkörda av elbilar slipper jag krocka med dem när jag cyklar! :mrgreen:

Apropå det så är jag lite deppig just nu. Två gånger har jag "räddat" en liten talgoxunge genom att flytta den från gatan respektive trottoaren till buskagen vid husväggen.
Nyss såg jag en skata med något ulligt i näbben på väg från området där jag släppte fågelungen. :(

Intressant är också att Lyten med k&ou[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]