Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peterpop
XC70 D3 AWD eller Passat 170hk 4motion?

Så klart olika bilar men vad tror ni? Gillar XC70 lite robusta stil, men Passaten känns klart mer ekonomiskt. Alltrack känns inte motiverad då jag inte tycker den skiljer sig tillräckligt från vanliga passaten för att motivera prispåslag!
XC70 D3AWD Automat med Dynamic Edition, Hi-tech, HGV-paket, drag o vinge! Motsvarande utrustning på Passat ger uppskattningsvis 30000 billigare i inköp samt billigare driftskostnad. Passaten med mer prestanda men går väl fixa till nästa år med polestar. V70 går bort då jag vill ha något nytt utseendemässigt.

Synpunkter? Någon Passaförare här kanske?
av sweborn
Personligen ser jag Passat som så tråkig att jag inte skulle klara av att köpa en sådan.

Har du tittat på Skoda Superb? En i mina ögon trevligare bil som har lite karaktär (relativt Passat).
av Lövet
Prova passaten ordentligt först. Jag tycker den är dåligt ljudisolerad och småstötig. Däremot är den klart piggare i rörelserna än xc70.
Användarvisningsbild
av MartinS
Personligen tycker jag 30k är alldeles för liten skillnad för att motivera att åka folkvagn.

/Martin
Användarvisningsbild
av V9097
Jag har svårt att ge dig ett objektivt svar, eftersom jag är mer eller mindre förälskad i xc70 och dessutom är detta ett Volvoforum. Jag körde en xc70 2012 D5 AWD summum för någon vecka sedan och mitt fåniga smil har knappt hunnit lägga sig.
Det klippstabila väguppträdantet och komforten i xc70 går inte att bortse ifrån. Den känns som betydligt rejälare än en Passat 4motion. Passaten känns mest av allt som en för stor Golf. xc70 känns bredbent och sväljer fartgupp och andra ojämnheter som en dröm. Styrningen i Volvon tycker jag också känns bättre än i någon annan nyare Volvo (möjligtvis med undantag av v60).

Jag har inte kört en D3 awd, men bottenvridet lär ju vara identiskt med D5, och det är massivt. Inget som en 2-liters fyra från vw kommer i närheten av. Jag skulle lätt ta en klent utrustad xc70 D3 AWD före en aldrig så välutrustad Passat. Utrymmena talar ju också för Volvon. Jag skulle gladeligen pruta bort vinge, metallic, automatlåda, hgvpaket osv för att ha råd med Volvon

Fördelar för passaten kan väl vara att den är lite smidigare i trånga utrymmen (typ p-garage) och ska du ha automatlåda har vw bättre alternativ än Volvo.

Jag skulle vara nördigt stolt över att äga en xc70, medan Passaten bara skulle kännas som en bil.
av davyjones
Håller med andreas_lofgren. Lägre ljudnivå i Xc70. Hade dock 18' på min Passat. Mer komfort i Xc70 men lite trängre i baksätet.
Totalt, Volvon alla dagar förutom växellådan. Dsg är fantastiskt.
av perhall
Åk till en lackverkstad så kommer du få se många VAG-bilar av nyare årsmodell... och rätt många BMW o Merca... men kanske gäller det inte MY13.../PH
av mattish
Jag kör passat idag och kommer köra volvo om en månad. Jag har haft lite för många dåliga erfarenheter av Passaten när det gäller rost, galvblåsor och dubbelmassesvänghjulet till DSGn. Får hoppas V70in blir bättre..
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag upplever också Passat som stötig och har säkert en aning högre ljudnivå. XC70:n du nämner är ju rätt välspecad, är det samma grejer på folkvagnen?

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]