...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag vet inte om jag bara inbillar mig eller om det faktiskt är fler trafikolyckor nu för tiden? Igår fick jag vända på väg till jobbet och köra en annan väg. En bilist hade frontat med en lastbil. Föraren av personbilen dog. Idag voltade en bil på 195:an en annan voltade vid påfarten vid E4:an. Det går inte en vecka utan att det är en eller ett par mer eller mindre allvarliga olyckor i trakten. Många olyckor är av karaktären "hur fan lyckas du med det"? Varför kommer man över i mötandes vägbana och frontar en lastbil? Nu vill jag inte påstå att jag genom 22 års erfarenhet som bilist kör bättre än någon annan, men jag har a l d r i g råkat komma över i mötandes vägbana. Aldrig.

Hur ser det ut där ni bor? Har ni noterat fler trafikolyckor?
av 2444ever
Hmm, när du säger det så. I förra veckan var det en bil med halva fronten lätt intryckt, inga personskador tror jag. Inget allvarligt iofs, MEN det var på en 50-sträcka mellan två rondeller, kanske 200 meter, alltid lugn trafik, men ändå har alltså några lyckats smälla ganska rejält för o va en lugn 50-sträcka. Och vad jag minns såhär på kvällskvisten så har jag inte direkt sett någon krockad bil annars under mina många år bakom ratten.
Detta i en liten småstad i Skåne.
av llesrof
Ja, det skulle vara intressant att se om det finns en korrelation mellan mängden trafikolyckor och mängden smartphones.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Som sagt, helt klart är att folk ägnar sig åt en massa annat skit bakom ratten nu för tiden.
En tjejbekant som kör skoltaxi fick en kommentar från ett av barnen häromveckan: "Det känns så bra att åka med dig, för du håller aldrig på med telefonen som dom andra chaufförerna gör hela tiden" :shock:
av llesrof
Jo, det fipplas mer idag. Statistiken säger dock att olyckorna blir färre.
Användarvisningsbild
av wissel
llesrof skrev:Jo, det fipplas mer idag. Statistiken säger dock att olyckorna blir färre.
Det kan ju vara så att vi som inte fipplar med en massa grejer har fått lov
att öka vår uppmärksamhet rejält. Här i Fjollträsk så "räddar" jag situationer minst en gång i veckan..... :-O)
av llesrof
Om jag inte vart så observant och haft den känsla för andras beteende som jag ar, kunde det gått illa idag. En kvinna i en nyare BMW blinkade höger i rondellen. Hon markerade alltså klart och tydligt att hon skulle svänga ut ur rondellen. Jag avvaktade för att se att hon verkligen gjorde det innan jag vågade köra in. Och självklart fortsatte hon i rondellen. Tre fjärdeles varv med konstant högerblink. Snyggt jobbat. Naturligtvis var hon strängt upptagen med att telefonera istället för att köra bil. Vänsterhanden tryckte en telefon mot örat. Jävla Laura!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Ja har man rätt medel eller metod så bl[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]