Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jimpen89 skrev:
Johannnes skrev:
squadron skrev:Tack. Är detta någon du hittat på nätet, eller något du hade i huvudet?

18000mila låter inge vidare billig :(
Ca 10-11 tusen!!!
Nästa år blir det 18000 mil servicen för mig.
Börjar redan svettas :cry:
När bilen är så gammal/gått långt kan man leta alternativa verkstäder för att komma ner i pris.
perhall skrev:Sorry för OT (men vet inte hur jag ska adressera frågan annars): MattiasD, kör du annorlunda med V60 jfr m V70? Det skiljer ju mindre än 10 % i förbrukning? Dessutom bör ju T4 vara mer etanoloptimerade än 2,5FT (som ju är en utveckling av en motor som kom 91)/PH
Jag kör på samma sätt med V60. Visst, motorn verkar inte så snål som jag hade hoppats. Men samtidigt vill jag ha fler tankningar och mil innan jag drar någon slutsats. Det finns några saker som jag tror påverkat förbrukningen.

1) V60n är automat, och min förra V70 var manuell. Kanske ger 5-10% högre förbrukning?
2) Jag vet att den här vintern hade St1 sommarblanding. Om jag tolkat St1 rätt var det första vintern de inte ändrade blanding. Jag tankar mycket på St1 så det har säker bidragit till något högre volymförbrukning i vintras (men energiförbrukningen minskar).
3) Adaptivfarthållare, jag har inte riktigt klart för mig om det påverkar bränsleförbrukningen. Något mer förbrukning skulle jag tippa eftersom bilen tenderar att ibland gasa för att sedan bara få bromsa bort kraften. Inte så effektiv alla gånger.

Att få fart på en bil på 1.7 ton kräver energi. Det är ingen man kan trolla bort.

För övrigt, 1.02 l/mil E85 motsvarar 0.65 l/mil diesel.
MartinS skrev:Varför behöver man byta tändstift så ofta? På T6 är det ju 12k mil?!

/Martin
ja samma på 2,5ft som jag skrev tändstift på 12000mil
whennebab: Var denna (länken) "hemlig" på något vis? Jag försökte skriva ut den, men det blev bara en sida med linjer vågrätt och lodrätt, samma som på sidan, men ingen text! :shock:

Jag kan dock tillägga att jag har nu sparat tabellen som ett skärmklipp. :wink:
Har idag fått 9000mila service gjord på min V70 2,5FT -09.
Eftersom min bil gått 99% på bensin så tyckte inte meken att ventilerna behövde kollas.
Vi kollade även i datorn och det fanns inget operationsnummer för att göra det heller på min bil, eftersom det är en 09:a.
För 2010 års modell var priset för detta 6-7kkr
Någon som vet var det är för service på en s80 2,5ft -09 som gått 15 000 mil och vad den kostar ungefär?
244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]