Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hur går era V50/S40/C30 på diesel från olika bensinstationer?
Är det någon skillnad alls?

Erfarenheter av den "riktiga" dieseln man kan tanka i eruropa är mer energiinnehåll i (EN590)
Går den att tanka i Sverige på nått ställe?

Erfarenheter av Eropadiesel+ som statoil säljer i vissa delar av landet.
Någon som fått problem med dieselvärmare som kleggat igen?
Jag har inte märkt någon mätbar skillnad på diesel från olika bensinstationer.

I sverige säljs endast MK1 (förutom på statoil) pga den så kallade europadieseln är dyrare att sälja eftersom den är belagd med högra skatt. Det grundar sig i för länge sedan när europadieseln innehöll väldigt mycket svavel. Men man i sverige ville ha svavelfri, men europa dieseln är även den svavelfri idag. Men enligt många så skulle dieselpriset gå ner om den skattades på samma sätt som vanlig MK1 diesel eftersom det säljs på en mer konkurrenssatt marknad än MK1. Dock så skall MK1 vara "bättre" för miljön.

Läste att nu även statoil använder sig av 7% RME :twisted: i Europadiel+ då kommer jag inte att tanka den eftersom den informationen jag har fått så accepterar Volvo endast 5%, rätta mig gärna om jag har fel.
Högst troligt är det likvärdig kvalitét på dom stora bränslebolagen i Sverige. Det finns klara regler på hur bränslet skall vara och vad det skall innehålla. Kolla på produktdatablad på dom stora bolagens hemsidor. Jämför gärna. Över bolagen finns det något som jag tror heter: Svenska petroleum och biobränsleinstitutet. Dom är med och utfärdar direktiven. Kolla gärna på deras sida också.
Sedan kan det ju i teorin förekomma slarv och dåligt rengjorda tankar, men det känns som om kontrollen är rätt hård på området. Så är det ett fel någonstans, så blir det inget långvarigt.
mobe skrev:Jag har inte märkt någon mätbar skillnad på diesel från olika bensinstationer.

I sverige säljs endast MK1 (förutom på statoil) pga den så kallade europadieseln är dyrare att sälja eftersom den är belagd med högra skatt. Det grundar sig i för länge sedan när europadieseln innehöll väldigt mycket svavel. Men man i sverige ville ha svavelfri, men europa dieseln är även den svavelfri idag. Men enligt många så skulle dieselpriset gå ner om den skattades på samma sätt som vanlig MK1 diesel eftersom det säljs på en mer konkurrenssatt marknad än MK1. Dock så skall MK1 vara "bättre" för miljön.

Läste att nu även statoil använder sig av 7% RME :twisted: i Europadiel+ då kommer jag inte att tanka den eftersom den informationen jag har fått så accepterar Volvo endast 5%, rätta mig gärna om jag har fel.
Det grundar sig inte enbart i svavelhalten.

Europadiesel har andra kolföreningar i sig som genererar högre utsläpp av sotpartiklar och annat elände. Detta är mig veterligen ett mer eller mindre ickeproblem på en modern dieselmotor med partikelfilter, men eftersom den stora merparten av sveriges dieselbilar inte har detta så bedöms det vara dåligt för vår luft att lätta på skatteökningen.

Jag skulle nästan vilja våga mig på att gissa att detta kommer lyftas på när tillräckligt många gammeldieslar har fått möta sitt öde på skroten.
Jag vet inte om det stämmer, någon kan kanske verifiera det, men vad jag hört så har vi ett par tre dieseldepåer i Sverige och alla bolagen tar sin diesel fån dessa. Detra oavsett om det är Statoil, Jet, Shell eller Preem.
Efter en Europa tripp till Kroatien Förra sommarn Då tankade jag enbart den "dyrare"dieseln med mer kraft i motorn och lägre förbrukning

Motorn gick tystare, märkbart mer effekt,lägre förbrukning, det luktade även annorlunda ingen diesel lukt utan mer rent/varmt svårt att förklara

Men att köra en XC70 aut polestar med 1800 kg vagn efter dessa siffror på färddatorn 0,83 vid pumpen 0,92 anser jag vara helt ok (detta var botten rekordet motorvägskörning 80-110 Österike till Tyskland)

Så jag kan inget annat säga än att jag väntar på denna dag då "riktig" Diesel börja att säljas i detta land
Tänk en 1,6D vad den kan komma ner i med rätt bränsle
Det är ju det ända rätta ju mindre en bil förbrukar ju mer miljövänligt eller ?

//Gooose

Hu vad det kan bli. Har märkt att när jag tankar i Tyskland går bilen bättre och snålare med deras diesel som inte innehåller rapsolja eller andra tillsatser. Har en bekant som har ett företag där jag tankar ren diesel utan dessa tillsatser. Se vad som händer med diesel med tillsatser på länken ovan.Förstår inte att bilfabrikanterna tillåter dess tillsatser i dieseln. En bekant med en skördetröska ville ej starta när det var tid att skörda. Det visade sig att pumpen inte ville vara med längre. När dom tog isär den såg det ut som om det var silikon i den. det blev till att köpa en ny. Båtdiesel innehåller inte dessa tillsatser utan är ren diesel.
gooose skrev: Det är ju det ända rätta ju mindre en bil förbrukar ju mer miljövänligt eller ?

//Gooose
Så enkelt är det tyvärr inte.
tex har man ju nu på senare tid fått höja föbrukningen något för att NOX-värdena ska gå ner..
Sammansättningen på skräpet som kommer ur avgasröret är alltså olika beroende på hur förbränningen ser ut, så mindre bränsle genom systemet behöver således inte betyda att det blir mer miljövänligt för det. Likaså så har ju innehållet i bränslet betydelse för hur förbränningen ser ut.
Den Europeiska dieseln kanske gör att motorn får någon/några Hk mer och förbrukar mindre, men den kan ju vara mycket smutsigare för miljön ändå.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]