Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Djóni
Hejsan
Jag har köpt en Volvo 740 GLT 16v

Jag hittade den på http://www.blocket.se. Där stod att man kunde köpa en nybesiktad Volvo 740 GLE 16v från 1990 för 12000 kr.
På blocket stod att bilen hade kört 26000 mil. Det stämmer med den bra med den defekta mätarställningen som är i bilen.

Jag har kontaktat Svensk Bilprovning och Vägverket, Dem kunde berätta att bilen hade varit i trafik i 4 år, 1 månad och 1 vecka och hade fortfarande samma vägmätarställning.

Jag har en bil som kanske har kör 4 gånger runt jorden utan jag vet om det….
Jag vet inte när jag skall byta kamrem eller olja, dessutom är tank-mätaren sönder.

Har någon en bra idé om vad jag skal göra? Ska jag polisanmäla?
av schlobban
Knappast någon idé att polisanmäla.

Du kunde själv ha undersökt om km mätaren fungerade tex.. den rullar ju hela tiden, jag antar att du provkörde bilen innan du betalade för den?

Jag har en bra idé om vad du bör göra :)

Byt kamrem, olja och vesäntliga saker. Då är du säker på att det är sjyst.

Det gäller att vara noggrann när man köper begagnade saker, det är upp till dig som köpare att undersöka så att grejorna är sjysta!
Användarvisningsbild
av Brainy
schlobban skrev: Det gäller att vara noggrann när man köper begagnade saker, det är upp till dig som köpare att undersöka så att grejorna är sjysta!
Njae, precis som köparen har undersökningsplikt så har säljaren upplysningsplikt och att dist-mätaren inte fungerat i 4år borde denna känna till.

/Anders
av schlobban
Brainded skrev:
schlobban skrev: Det gäller att vara noggrann när man köper begagnade saker, det är upp till dig som köpare att undersöka så att grejorna är sjysta!
Njae, precis som köparen har undersökningsplikt så har säljaren upplysningsplikt och att dist-mätaren inte fungerat i 4år borde denna känna till.

/Anders
"upplysningsplikt?

Så du påstår att om man ska sälja en bil så är det olagligt och straffbart att inte berätta om exakt allt som inte fungerar? hmm..
av Addekarlsson
schlobban skrev:
Brainded skrev:

/Anders
"upplysningsplikt?

Så du påstår att om man ska sälja en bil så är det olagligt och straffbart att inte berätta om exakt allt som inte fungerar? hmm..
Ja, du är skyldig att berätta fel och brister du känner till.

Mvh/ Adde
av mitokondrien
Ska försöka dra de köprättsliga reglerna lite kort här:

Köper man som privatperson en bil av en privatperson gäller Köplagen.

Köparens skyldighet (20§):
Köparen får inte åberopa fel som han måste antas ha känt till när han köpte den, dvs inte åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen.

Säljarens skyldigheter (17-19§§):
Säljaren måste upplysa om väsentliga förhållanden rörande bilen som han måste antas ha känna till.

Vad räknas som fel som man kan klaga på? (17-19§§):
-avviker från vad som sagt i marknadsföringen (annons på blocket t.ex)
-avviker från vad som avtalats
-avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (dvs från normal standard avseende pris och skick)

Man kan sitta här och argumentera för eller emot ang. detta fallet med mätaren men då ska man alltså se till vad säljaren sagt eller inte sagt, om det ska räknas som ett väsentligt fel som säljaren rimligtvis måste känt till samt om felet verkligen är ett "fel" med tanke på bilen pris och skick. Du ska även kunna visa att du inte kunnat undersöka detta själv, dvs att skick, pris och mätare stämt ungefär med vad som kan tänkas vara riktigt. Vilket besvär man vill göra sig för en 12000 kronors bil är värt att tänka till om en extra gång innan man går till polis och anmäler. Du har bevisbördan och då förlorar man för det mesta i domstolen.
Användarvisningsbild
av siviak
Vad gäller milen så vet jag av erfarenhet då min bror blev lurad på en bil vid privat affär, mätaren visade 26000 mil. Men vid kontakt med tidigare ägare visade det sig att bilen gått 48000!!! Min bror vände sig till Allmänna ReklamationsNämnden med detta och de ansåg att om säljaren bara har sagt att mätarställningen är si o så så är det ok även om bilen gått betydligt längre. Om säljaren däremot uppger att bilen bara hade rullat 26000 så hade det varit lurendrejeri och fog för åtal.
av Priffe
Men fick han tillbaka några pengar då?

Enda gången jag vet att mätarställningen varit fel var på en 245 som jag köpte av an lintott i Uppsala. Instrumentbelysningen var kass, och när jag tog ut instrumentet kunde jag se mejselmärken på mätarhjulet. Hittade sen besiktningspapper med 10000 mil högre mätarställning än den aktiuella under förarstolen :)

Bilen var köpt privat men den förmedlades av en bilhandlare som fick jätteångest....ringde säljaren som prompt betalade tillbaka 30%. :lol:
Användarvisningsbild
av siviak
Jo, han fick tillbaka 1500:- av de 11000:- han gett för bilen. (sorry för väldigt sent svar...)

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]