Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av metalpounder
Ok, då vet jag. Två frågor till. Man får två små högtalare (diskant högtalare om jag tror rätt). Hur monterar jag dessa två i bilen? :S Och hur monterar jag delningsfilterna? Är det bara att lägga dessa insidan av dörren?
av Fartdåre
Bästa är om du lägger tid på att montera diskanterna högt upp på instrumentpanelen eller längst ner på a-stolparna
och att du riktar dom åt rätt håll.
Det som brukar fungera bäst är om du siktar på en punkt mellan nackstöden. Då får du bäst stereobild(fördelning mellan
höger o vänster).
Tänk att ovansidan av instrumentpanelen är en scen där musikerna står o spelar, så förstår du vad jag menar. Du
skall blunda när du lyssnar och få ett intryck av att ljudet kommer i öronhöjd och jämnt fördelat.
Är du noggran kommer allt pillande o justerande löna sig och du märker en stoor skillnad mot om du bara monterat
högtalarna platt mot dörren.

Delningsfiltren brukar jag sätta under panelen och därifrån dra kablarna till högtalarna. Dra ut org. kablarna
från dörren sätt dom i filtren och dra sen nya från filtret till dörren igen.

Mvh. :)
av metalpounder
Bra info!

Det blir i så fall att jag sätter diskanterna i instrumentpanelen. Jag fick just reda på att jag får 2st adaptrar till bakdörrarna! Suveränt :D Det är bara delningsfiltren som kan bli jobbigt. Ska jag serie koppla högtalarna då?

Jag har beställt dem nu. Jag återkommer till detta forum om jag stöter på problem :D
Riktigt tacksam för hjälpen!
MVH Stoffe :D

Kan ta bild sen när jag kommer hem. Känn[…]

Svarar på min egen fråga https://www.j[…]

230fk går snålt

Japp stämmer jag köpt för 3" l[…]

Ja, det löste sig med att byta bränsletr[…]