Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
elila skrev:Någon som kan rekommendera bra extraljus? Vad ska man tänka på? Funderar antingen på att ha tre större ljus eller två mindre på varsin sida om volvomärket.
En båge från Qpax och två (eller tre) Nordic 1300 HID. Två räcker garanterat, men det ser snyggare ut med tre förstås. Billiga är dom dock inte ;)

http://www.nordiclights.com/products/a/ ... black.html

Finsktillverkade, helt i metall, mattsvarta. Behövs inte stagas om du har något rejält att bulta i.

V70N har elen fördragen för extraljus, man behöver bara köpa knappen och montera inne på instrumentbrädan. Vet inte hur det är med V70 III dock. Kolla med Volvo.
av Andis
llesrof skrev:Förbrukningen blir ju svår att jämföra eftersom vi kör olika, på olika vägar och har olika bilar. Jag kör min XC70 2,5T med automatlåda på ganska exakt en liter per mil. Där kör jag kanske 70 % kuperad landsväg. Jag är brutalt sugen på att byta upp mig till en XC70II med D5-motor men jag vill ha den med dubbelturbo och de kostar fortfarande schaber. Tror de fick den uppgraderade motorn 2010.

Ja låter kul men hu vad våra XC70 2,5T har sjunkit i pris.

När man ser vad man får för den blir man inte frestad att sälja är lite som att ge bort en mycket dyr present. Vilket det brukar vara när man säljer den dyrt köpta bilen.

Lite krasst så skulle man sålt föra året. Priset på min har sjunkit ungefär 50 % nu senaste året när jag tittat vad dom säljs för nu.

Men å andra sidan har ju nya XC70II också blivit fantastiskt billig i alla fall dom första som kom ut. Saknar lite att dom inte släppte 2,5T i XC70II vill helst ha bensinare men T6 är lite oroande vad den drar. Och utan turbo hmm nja även om jag tyckte 3,2 an är helt okej när jag prov åkte Den i XC90. Så är det ju inte det där kraftiga trycket på låga varv.

Med vänlig hälsning,
Andis

Med vänlig hälsning,
Andis
av elila
llesrof skrev:Förbrukningen blir ju svår att jämföra eftersom vi kör olika, på olika vägar och har olika bilar. Jag kör min XC70 2,5T med automatlåda på ganska exakt en liter per mil. Där kör jag kanske 70 % kuperad landsväg. Jag är brutalt sugen på att byta upp mig till en XC70II med D5-motor men jag vill ha den med dubbelturbo och de kostar fortfarande schaber. Tror de fick den uppgraderade motorn 2010.

Ja det är klart, det skiljer kanske lite grann, men mycket beror ju på hur och var man kör. Tycker min xc70 växlar lågt och då börjar dra mycket. Men har testat lite med att koppla i den manuella lådan och växla upp och sedan koppla i automaten igen och det verkar som att växlingen håller sig kvar då, vilket också påverkar förbrukningen positivt.

Ja den motorn kom nog kring 2010 i samband med att man kunde få dubbla synliga slutrör, vilket jag inte tror finns på 2008/2009 års modeller. Rätta mig om jag har fel här :) Kollade under min bil häromdagen och insåg att jag bara har ett avgasrör, lite tråkigt, annars hade jag gärna satt dit snygga slutrör.

Jag kan verkligen rekommendera xc70II, riktigt skön att köra :D
av elila
Perc skrev:
elila skrev:Någon som kan rekommendera bra extraljus? Vad ska man tänka på? Funderar antingen på att ha tre större ljus eller två mindre på varsin sida om volvomärket.
En båge från Qpax och två (eller tre) Nordic 1300 HID. Två räcker garanterat, men det ser snyggare ut med tre förstås. Billiga är dom dock inte ;)

http://www.nordiclights.com/products/a/ ... black.html

Finsktillverkade, helt i metall, mattsvarta. Behövs inte stagas om du har något rejält att bulta i.

V70N har elen fördragen för extraljus, man behöver bara köpa knappen och montera inne på instrumentbrädan. Vet inte hur det är med V70 III dock. Kolla med Volvo.

Tack för tipset! Det var snygga extraljus, nu måste jag fundera en extra gång.
Jag har även kollat lite på följande extraljus från Hella http://www.hella.se/Produkter/Extraljus ... et-FF-500/
Två stycken på varsin sida om volvomärket...eller kanske tre.

Dock blir det nog ingen båge till ljusen, det blir alldeles för dyrt känner jag.
Användarvisningsbild
av wissel
Hör av dig när det är dax för dig att "uppgradera" Då kanske jag med uppgraderar till en 06a !!!
:D :D :D

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]