Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hej! varningslampan för bromssystemet i min 740 har börjat lysa, ja har renoverat oket fram höger, självklart lufta jag efter. Den var ganska skitig oljan som var i före. Inget som läcker vad jag ser och bromsarna funkar givetvis, lampan lyser svagt ibland och när jag bromsar lyser den till.

Ja har haft broms pedalen ner tryckt i golvet när ja lufta, är det glapp i nån kontakt. ja tror väl knappast att 740 års88 har nån indikering att bromsarna inte funkar till 100% ..
Kolla upp din fördelningsventil om du är säker på att du fått ut all luft...Kan även vara huvudcylindern som fått stryk om du trampat pedalen i botten, lägg alltid en plankstump under pedalen när du luftar bromsar på en gammal bil, pedalen halvvägs ner räcker gott.
rd350 skrev:Kolla upp din fördelningsventil om du är säker på att du fått ut all luft...Kan även vara huvudcylindern som fått stryk om du trampat pedalen i botten, lägg alltid en plankstump under pedalen när du luftar bromsar på en gammal bil, pedalen halvvägs ner räcker gott.

man lär sig hehe. vet inte riktigt vad jag jag ska se efter, bromsarna fungerar bättre nu än förut- men lampan måste slockna,

hur felsöker jag detta bäst? kan det vara kontakten under pedalen eller är det nått skit nu med huvudcylindern, isåfall bör ju inte bromsarna fungera 100%

behöver jag dra ur batteriet och nollställa?

PS ja hade fel där ett tag, ja lufta hela skiten, men pedalen sjunker lite när jag bromsar med bilen igång, vilket måste vara kvar luft i systemet. för det läcker inte nånstans, ja fick ju renovera kolvarna fram vänster så kan ha hamnat luft lite var stans,
såhär skrev en som passa mitt på "Om du trampar på pedalen när motorn är av blir den som du säger stum. Startar man då motorn så sjunker bromspedalen, så ska det vara."

ska det?

man pratar även om en pinne i givaren som man ska mecka med, ifall den hängt sig.
toorop skrev:hej! varningslampan för bromssystemet i min 740 har börjat lysa, ja har renoverat oket fram höger, självklart lufta jag efter. Den var ganska skitig oljan som var i före. Inget som läcker vad jag ser och bromsarna funkar givetvis, lampan lyser svagt ibland och när jag bromsar lyser den till.

Ja har haft broms pedalen ner tryckt i golvet när ja lufta, är det glapp i nån kontakt. ja tror väl knappast att 740 års88 har nån indikering att bromsarna inte funkar till 100% ..
Jag förusätter att du inte kör omkring med handbromsen dragen.... Det är samma varningslampa. Kolla om spaken går tillbaka ända ner. Om vajern "trögar" lite kan lampan lysa eller blinka till ibland.

Mvh
Lennart
det finns en fördelningsventil som fördelar ut vätskan till alla hjulen - sitter ungefär vid huvudcylindern i motorrummet
( ser ut som en fyrkantig spindel med bromsrör åt alla håll )
på den sitter också en el givare som försöker säga om de läcker i något hjul - när du luftade kan den larmat och sedan inte gått tillbaka !
lennarte skrev:
toorop skrev:hej! varningslampan för bromssystemet i min 740 har börjat lysa, ja har renoverat oket fram höger, självklart lufta jag efter. Den var ganska skitig oljan som var i före. Inget som läcker vad jag ser och bromsarna funkar givetvis, lampan lyser svagt ibland och när jag bromsar lyser den till.

Jag förusätter att du inte kör omkring med handbromsen dragen.... Det är samma varningslampa. Kolla om spaken går tillbaka ända ner. Om vajern "trögar" lite kan lampan lysa eller blinka till ibland.

Mvh
Lennart
hej nej absolut inte, det finns två lampor till bromsen. (.P.) och som är till parkering och (!) som är till bromskrets.
sist nämda lyser.
emwtur skrev:det finns en fördelningsventil som fördelar ut vätskan till alla hjulen - sitter ungefär vid huvudcylindern i motorrummet
( ser ut som en fyrkantig spindel med bromsrör åt alla håll )
på den sitter också en el givare som försöker säga om de läcker i något hjul - när du luftade kan den larmat och sedan inte gått tillbaka !

Hej! ja jag håller på att mekla med den den. såhär går allt till!!

Nu har jag luftat alla bromsar ca 0,8l vätska gick åt. det var lite luft i bak och fram.

lampan lyser när jag trycker hårt på pedalen, tryckte ett par gånger till och lampan lyser konstant nu.
även om ja ej rör pedalen.

bromsarna fungerar klockrent,

drar jag ur givaren till ovan du nämner så slutar lampan och lysa vid bromsning.
vad behöver jag göra? givaren är gjord i plast och kommer lätt gå av om jag pillar på den,
Nån som har en idé ifall eller att det är den som spökar.

sitter det nån kontakt vid pedalen som ja tryckte till när jag hade plattan i mattan som måste återställa sig.??
finns väl inte.

ja har även dragit ur när bilen varit igång den där givaren sen tryckt in den igen. samma händer, den lyser.

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]