NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kavorka
Jag tänker köpa en V50 1.8F (kanske med årmodell 2008, 2009 eller 2010).

1. Vilket år blev det standard med AUX? Betyder performance att aux finns? Vad betyder high performance? Kan en MP3-spelare styras från ratten om man har AUX? Ni som har erfarenhet av AUX, tycker ni att AUX funkar bra för att styra en mp3-spelare?

2. Går det att sätta in AUX i efterhand (eller sätta in AUX, USB, iPod-kontakt eller något liknande)? Till vilket pris?

3. Vilket år blev det standard med isofix? Det finns ju förberedd för isofix, respektive installerad isofix, eller att isofix ej finns. Jag har förstått att isofix är extrautrustning, men vilken årsmodell har "förberedd för isofix" som standard? De två metallfästena sägs kosta runt 300 kronor, men bilen måste vara förberedd för isofix? Finns isofix för passagerarframsätet också?

Du behöver inte besvara alla frågor. Jag är tacksam för de frågor som kan besvaras.

Tack för hjälpen!
Sara
Användarvisningsbild
av Silence101
Det finns många som kan mer om detta på forumet men...
Jag har en V50 MY-10 med AUX som standard. Har ingen Performance eller High performance stereo ( leasingbil, tutar och kör :D )
AUX är bara ljud in, du kan inte styra den från bilen. Kontakten är en 3,5mm hörlurskontakt. Allt styrs från enheten du kopplar in i uttaget.
Uttaget sitter i facket under armstödet mellan stolarna.
Har för mig att det kostar en del att koppla in men allt är relativt.

Isofix, ingen aning. Skickar vidare till någon med bättre koll.

Hoppas jag rätade ut nåt frågetecken. :)
av MatsO
1. Jag passar på året men AUX finns på alla stereonivåer.
Med Highperformance eller bätttre efter V46-08 (om jag minns rätt) så får du med USB också
2. Ja det går. Jag har skrivit ltie om det tidigare så du bör kunna hitta de trådarna om du söker på inlägg skrivna av mig
av kallegroda
1. Jag har en High Performance in min V50 MY09. Min bil är tillverkad i juni 2008 och har AUX-ingång men ingen USB. Jag rekommenderar varmt att försöka hitta en bil med High Performancestereo istället för Performance. Det är riktigt stor skillnad på ljudkvalitén.

2. Enligt säljaren på Upplands Motor går det att installera en iPhoneinterface som ska göra det möjligt att styra iPhonen från ratten. Nackdelen var att det var ganska dyrt, runt 3000kr har jag för mig. I min bil har jag blåtandshandsfree. I nyare varianter av v50 tror jag att det går att styra iPhonen via ratten när man är uppkopplad via BT. Ty ärr har inte min bil den funktionen.

3. Min bil hade inga isofixfästen när jag tittade på den. I prutningen ingick att bilfirman installerade isofixfästen i framsätet. Jag har för mig att de ville ha ca 500kr för att sätta in isofix i baksätet också.

Över lag är jag väldigt nöjd med min v50 1,8f. Den enda nackdelen är att den drar väldigt mycket bränsle. Jag kör iofs mest i Stockholms innerstad men min medelförbrukning på E85 ligger på ca 1,5 liter/mil.

/Grodan
av kavorka
Otroligt trevligt med en sida där folk är snälla och hjälper med svar på detta sätt. Det uppskattas!!! När jag däremot kontaktat flera Volvosäljare så har de inte kunnat besvara frågan, och inte ens försökt att ta reda på svaret.

Personligen kan jag tycka att de tre nedanstående frågorna inte borde vara omöjliga att kolla upp för en person som har som heltidsjobb att bara sälja Volvobilar. Jag renodlar därför frågorna och hoppas på svar igen:

1. Vilket år och månad blev AUX-ljud standard (ange tillverkningstidpunkt och modellår)?

2. När blev Isofix standard (ange tillverkningstidpunkt och modellår)?

3. När blev nyckelavstängning av främre passagerarkrockkudde standard (ange tillverkningstidpunkt och modellår)?

Jag inser att alla inte kan hålla detta i huvudet, men någon Volvoförsäljare borde kunna ta reda på det eftersom det inte direkt handlar om raketforskningsfrågor. Det är i synnerhet fråga 1 angående AUX som jag är mest intresserad av.

Tack alla som hjälpt till i alla fall!

Vänligen
Sara
Användarvisningsbild
av Rydell
Isofix tror jag inte är standard utan dom är isofixförbereda. Nyckelavstängning är tillval har jag för mig. Har AUX i min My08.
av MatsO
Nyckelavstängning var tillval på -11 i alla fall
av bjornligan
Tillval på 10 också. Beträffande aux så vart jag aldrig klok på det när jag letade bil. Vissa hade, andra inte. Snabbt arr se iaf står det mode finns det aux står det cd finns det ej
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag har nyckelavstängning av passagerarkrockkudde på min '08 Momentum. Förmodar tillval då baksätet har dubbla barnstolar integrerade.
Samt aux, det kom med Momentum vet jag.
Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]