- sön 03 jun 2012, 00:21
Bilen är köpt 4hjulsdriven med dom krav som ställs på en sån. Och med dom dispenser som ev finns för en sån.
Då ska givetvis kravet också vara att det ska fungera i sbp. Annat vore ju konstigt egentligen.
Är det plötsligt tillåtet att skippa 4hjulsdriften hursomhelst, även om det är snyggare gjort, så är det också ok att t.ex montera en turbo och inte behöva säga nåt, menar göra som för 20 år sedan när SBP ibland accepterade att en eftermonterad turbo inte gav effekt utan var en roterande ljuddämpare.
Det vore ju också helt okej att åka runt med drag som inte besiktigats? Eller tvärtom, ta bort draget medans bilen är besiktigad med?
För mej är det okej att ta bort 4 hjulsdriften och det är okej med allt jag nämnt. Men det ska enligt mej noteras någonstans. Den som kommer köper en sån bil eller för den delen lånar den. Har rätt att kunna utläsa vad det är han eller hon kör utan att personligen behöva besiktiga bilens skick. Det ska vara så enkelt att ta fram regbeviset och se att det står: AWD, dispens ombyggd till FWD till exempel.
Istället för att läsa AWD på bakluckan och få en rejäl överraskning i halkan?
Jag är fullt medveten om att det här innebär kostnader för bilägarna. Ibland både oskäliga och rent av sviniga priser på delar bland annat.
Men det är också nånting man har full möjlighet att få insikt om INNAN man köper en sådan bil. Det är alltså inget som är i det fördolda som man liksom luras in i.
Vill och kan man inte lägga dom pengar som tyvärr krävs i många fall. Tja då får man köpa en annan typ av bil helt enkelt.
Sen kan man naturligtvis som jag sa ovan, fundera på om det är skäliga priser på saker. Men det är en helt annan diskussion.