Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BGA skrev:Tack AutoCool. Ditt svar ger mig hopp om att det är lönt att fixa AC systemet på nyare Volvo.
V70n jag köpt visste jag var en misskött rishög (priset var därefter), men inte en rosthög.
Bilen på bildemon var nästan i nyskick (förutom krockskadan) 10000 mil på 12 år. Kanske sällan körd och stått i varmgarage. Rören är nog inte av titan utan Volvo original=stål?
Mina referenser är släktens o bekantas 900, 850 och V70 som jag brukar repa o serva. Många av dom har försökt hålla AC systemen igång, men tröttnat pga höga kostnader. Jag skulle kunna visa dig bilder på aluminiumrören på min dotters 850-96, men det går inte för dom finns inte längre, för dom är bortrostade. Bilen rullar i Stockholm och där är det inte lönt att tvätta bilen under vinterhalvåret om du skall använda den varje dag.
klart det är lönt, skiten sätter sig inte då?
Återigen tack för dina tipps AutoCool. När jag läste ditt senaste inlägg gick jag genast ut och kollade de svarta AC rören som går mellan kupen och kompressor och filter. En magnet fäster på dom så det är nog någon form av stål i rören.
USA är stort och varje stat har sina lagar och även ner på county nivå har dom egna lagar. Bilade en gång nere vid Kentucky och blev väldigt förvånad när en skylt dök upp med den ungefärliga texten " Last bottle shop befor you enter next county". Det gick inte ens att få en lättöl till maten där.
Uppe i staterna runt Iowa fanns det hur som helst AC-gas på varenda mack jag besökte.
AutoCool skrev:När jag var liten, i Texas fanns det nånting som heter "Blue Law". butikerna fick vara öppet på söndagar men de fick inte sälja nånting som man skulle kunna använda för att JOBBA. Det gick inte att köpa spikar,hammare, dammsugare, inte ens ett kvast. Nä på söndag så vilade Gud och det skulle alla göra. Konstigt, för att samtidigt så jobbade butikspersonalen att blockera tillgäng till "kvastavdelningen". :roll:

Only in america.... :mrgreen:
Lucif3r skrev: Only in america.... :mrgreen:
Nu är det i och för sig inte allt för många år sedan som det var helt omöjligt att köpa något alls i Sverige på söndagar och helgdagar. Det här med helg- och nattöppet är ett relativt nytt fenomen här. Undrar var influensen till det kom från...

Sorry för OT.
Intressant ämne vi kommit in på. I Minnesota får passagerarna i en bil inte dricka öl. Det får inte finnas en öppnad öl i fordonet. Många restauranger i Australien får inte servera sprithaltiga drycker, men gästerna får gärna ta med sig egen dricka. Då står det med stora bokstäver vid entreen BYOL = Bring your own liquid.
Ungefär som i Sverige fast här fick vi smyga med det- plunta i innerfick eller i damens handväska.
Jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt motbokstiden. Precis som i Washington var man tvungen att beställa mat till drickat. Det var en smörgås som gick in och ut hela kvällen (full med tandpetare o ciggaretfimpar). Till den fick man köpa tre snappsar. "Två vita o en brun" = renat o eau du vie.

Bo Gunnar
Av alla bilar jag haft med AC är den 854 Turbo från 1994, med ECC och kupéfilter från början, den som hållt bäst hittills. 35000 mil innan något behövde göras med AC-systemet. Då var det kompressorkopplingen som var sliten, så den shimsades. Fortfarande inga läckor. Första läckan kom inte förrän efter 40000 mil. Då hade det rostat hål på bottnen av torkfiltret.

Det kan ju vara läge att hälsa på […]

slungdiff på 945

Ställ dig med ett hjul på ishalka och e[…]

Jag har haft bilen i 26 år nu, och när […]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r&[…]