Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daiper64
Är intresserad av att köpa en XC70 D5 -10 manuell (6000mil), och var på Bilbolaget och testade en. När jag skulle provköra den tyckte jag att växelspaken kändes slapp, inga riktigt distinkta lägen, och i ett växelläge med kopplingen uppsläppt gick spaken att röra i en cirkel, ca. 10cm, utan något direkt motstånd. Var sedan in och kände på en ny bil, V70, där gick spaken att röra ca. 5cm med "lite" motstånd i rörelsen. Är lite ny på volvo och undrar om det verkligen ska vara så eller om säljaren lurar mej. Han säger att spaken blir så efter ett tag och att det inte går att jämföra med en ny. Att det blir lite skillnad efter 6000 mil kan jag förstå, men så mycket!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nä, min D5 spak har varit exakt lika diffus sedan bilen var ny och till 7500 mil. Precis bytt till en ny D5 igen med 0 mil och den lika diffus den med.

Har INTE ändrats över tiden. Du säger att du provade en ny V70, var det en D5 också?

T4/T4F tex har en annan låda som är supertight i jämförelse med D5ans låda som verkligen är softad i lägena. Inte 10 cm dock :shock:
av daiper64
Jag vet inte vad det var för motor i V70:n, jag sprang bara runt i hallen för att hitta en med manuell låda. Dom flesta hade automat. Men den spaken var ganska "seg" och gick inte att röra mycket med växel i. På XC70:n var spaken väldigt "lös" med stort spel. Kan det vara ett fel eller?
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]