- tor 31 maj 2012, 22:07
#650321
Det börjar luta åt kopplingsbyte då det känns som om man inte trampat ur till 100% trots att pedalen är i botten samt att det hugger en del både när man kopplar ur och släpper upp pedalen (samt viss ryckning vid start på 1:an eller backen).
Jag har hittat följande instruktion på Garaget för lamellbyte på 940 (http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 4#p3008088):
Jag har hittat följande instruktion på Garaget för lamellbyte på 940 (http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 4#p3008088):
Ja har bytt lamell både på m47 och m90 de du måste göra är att låsa kopplingscylindern, lossa spakstället, kardan, sedan släppa ner vxllåds balken sedan lossa alla bultar då får du ner lådan och byter uttrampningslagret, och sedan skruvar du loss tryckplattan och då får du ner tryckplattan + lamellen sedan upp med ny lamell och tryckplattan och innan du drar åt plattan helt centrerar du den med ett centreringsdon och har du inte de gör du som ja ett mindre järnrör där du tejpar så den går in i motorn sedan lite större till centrumet i lamellen och sedan centrerar du den och drar åt och tillbaka med allt igenJag har tänkt byta lameller, urtrampningslager, stödlager, tryckplatta och vevaxeltätning. Dock har jag förstått att det går lite annorlunda (svårare) till på S90/V90, pga den delade bakaxeln. Är det någon som kan tipsa om hur man lossar kardanaxeln?