Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Min filbytartutare varnar nästan aldrig utan att det är befogat. Jo, om jag glömt blinka, förstås, men då är det ju befogat.
Det gör inte min heller, men det är ganska lätt hänt att köra om bilar på landsväg utan att använda blinkers. Det kanske är inte är 100% korrekt, men det är min vardag.

/Martin
av mikebike
MartinS skrev:....det är ganska lätt hänt att köra om bilar på landsväg utan att använda blinkers.
Då är du en sån där lat jävel som skall ha ej bortkopplingsbar tutsignal!

:wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
mikebike skrev:
MartinS skrev:....det är ganska lätt hänt att köra om bilar på landsväg utan att använda blinkers.
Då är du en sån där lat jävel som skall ha ej bortkopplingsbar tutsignal!

:wink:
Det händer att jag kör för fort ibland också... :twisted:

Nu börjar vi ju komma tillbaka till vad tråden handlade om också, hastighet ;)

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Ska man köra fortare än de flesta andra, alldeles oavsett om det är förbjudet eller ej (det finns ju ställen där det inte är det), är det i än högre grad viktigt att man gör allt annat rätt, så man inte utsätter andra för ännu onödigare risker än vad man redan gör. Det är man skyldig sina medmänniskor. Högre hastighet än vad andra håller innebär per definition fler omkörningar. Omkörningar är alltid riskablare än att inte köra om, så det minsta man kan begära är i alla fall att den som kör om använder sina körriktningsvisare när han gör det. Följaktligen har det i högsta grad med hastighet att göra, även långt innan den kommer upp i bilens toppfart. Vilket nu är trådens överskrift, och alltså är detta helt enligt ämnet.
av frbjerke
volvoc70cab skrev:Är detta inte ett I-landsproblem att kunna köra i 200 km/h eller mer?
Men Sverige er da et i-land? :P

Ang motoreffekt; er det ikke sånn at kjølekompressoren på AC trekker 10-15 HK når den er i bruk? Det er jo i å fall 10-15 HK som kunne komme godt med på slutten av motorens register...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kan hålla med om att om jag har en bil som inte kan uppnå angiven toppfart, då kan jag börja undra om bilen är tekniskt frisk? Även om det inte spelar någon roll för pendlingen till jobbet, så kanske den har högre förbrukning och/eller utsläpp än vad den skulle haft, om något går trögt eller är fel i insprutning eller vad det nu är. Så någon relevans kan det ju ha även i vardagstrafiken.
av Lazy
Körde min V60 D3 i Tyskland för 2veckor sedan och vid ett tillfälle fick jag möjlighet att testa full gas på 6:an, hastighegtsmätaren visade 215km o Gps visade 211 så där är jag nöjd.

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]