NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Predator666
Har en V50 2.0 D 2006 som åkt in och ut ur verkstaden för alla möjliga och omöjliga fel. Idag uppstod ett nytt som kanske någon känner igen?
Vid kraftigt gaspådrag på tvåans växel (plattan i botten) rycker bilen till ordentligt och det smäller till (precis som när däckfästet släpper vid kraftig startaccerlation).
Efter ett par sekunder kommer det upp ett felmedelande: "motorservice erfodras" och den slocknar igen efter någon minut.
Detta händer varje gång man pressar bilen. Givetvis har det satt en felkod i ECM vilken vet jag inte då jag inte har vct hemma.
Någon som har ett tips vad det kan vara?
av Frigge
Helt omöjligt att veta vad det kan vara. Lämna in bilen för felsökning.
Kör du på "fuldiesel" ? Då kan det bli problem,filtret sätter igen sig, högtyckspumpen går sönder osv
av Predator666
Kör givetvis inte på ful diesel....om inte volvomacken kör med svartsoppa.
Förstår att det är svårt att veta vad felet är...ska omformulera mig då:
Har någon annan varit med om samma problem?
av Frigge
Predator666 skrev:Kör givetvis inte på ful diesel....om inte volvomacken kör med svartsoppa.
Förstår att det är svårt att veta vad felet är...ska omformulera mig då:
Har någon annan varit med om samma problem?
Tyvärr är det en hel del som gör det och när dom får problem är det bilens fel :roll:
Volvomacken lär inte köra med "fuldiesel" :lol:
Det kan vara ett mjukvaruproblem,bränslefiltret kan vara "täppt" (Även om du kör på "riktig" Diesel),Partikelfiltret kan vara täppt,fel på tryckgivaren till partikelfiltret, ja listan kan göras oändligt lång.
av dali
Har hört om liknande symptom på en ny Peugeout 407 HDi (samma motor som V50 2.0D). En arbetskamrat provkörde, trampade plattan i mattan på en accelerationssträcka, det small till och sedan lyste ABS-lampan (tror jag, kan ha varit motorlampan). När han kom tillbaka till återförsäljaren och sa vad som hade hänt så fick han veta av säljaren att demobilen var chippad(!) och att det hade hänt förut. Han köpte ingen Peugeot.
av Predator666
Skit samma nu...
Vraket står på bilbiten och jag har lånebil igen. Dom hör av sig i slutet på veckan. Det positiva är ju att jag inte sliter på min egen bil.

Prova lufta kopplingen? Stefan här på […]

Varför inte prova ta bort nått schims? […]

Fästa backsensor V70

Det är en lös hållare som limmas p[…]

Började med kopplingsbyte 850 Pärmen p&[…]