NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 09:a V50 1,6d drivE som i över ett och ett halvt år haft problem med regenereringen av partikelfiltret. Egentligen så ska den ju regenerera filtret nån gång mellan 30-90 mil. Min bil gör det nån gång mellan 8-25 mil. Jag kör väldigt lite kort körningar och har alltid hållit koll på regenereringen och brukar välja att köra en extra sväng ifall jag ser att den regenererar när jag egentligen ska stanna..
Jag har dock haft en period i vinter då regenereringen har funkat bra och det det har gått ca 70 mellan gångerna.. Men för nån vecka sen så började problemen igen.. Efter att ha hållit på och kolla upp det här ett tag och pratat med endel människor på Volvo så har jag nu en teori om att det har att göra med RME inblandningen i dieseln. Fick nämligen veta att här där jag bor så slutade man blanda in RME i dieseln i vinter efter att extremt många bilar fått problem med framför allt dieselvärmarna som slutade fungera p.g.a att RME dieseln kladdar ihop i dieselvärmarna. Men mekanikerna jag pratat med pratade även om att dom sett samma typ av konstiga beläggningar i partikelfiltren på endel bilar. Bland annat så hade eolys vätskan kristalliserats i partikelfiltret på nån bil.
Nu så har jag hittat ett lokalt oljebolag här som vägrar blanda i RME i sin diesel. Så nu väntar jag bara på att få ett tankkort där så att jag får se vad som händer med regenereringsintervallet när det inte finns nån RME i dieseln.

Vad tror ni om min teori, är det nån mer som har samma erfarenhet som jag?
Har också gått över till nämnda tankbolag som ej blandar i RME i dieseln, efter att motorn gick sämre i vintras då jag tankat Preem ACP diesel med RME och dieselvärmaren inte ville starta..
Var ju många bilar som hamnade på verkstan i vintras här uppe när det var kallare än -30 grader, då dieselbilar. Volvo rekommenderar inte att man tankar RME, det är alltså förbjudet enligt instruktionsboken

/Kalle

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]