Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Alfredo skrev:När Min bil brann i motorrummets elkablar släckte Jag med vatten som fanns i närheten, har hört efteråt att pulversläckare åsamkar rostskador ganska fort och mycket i de fall det har använts.
Har jag att välja på en ordentlig brasa eller en risk för ev. rost så tar jag hellre rosten. Man kan ju försöka få bort så mycket pulver som möjligt med tryckluft eller om möjligt köra med bilen innan man spolar av med vatten efteråt.

Pulvret innehåller ammoniumsulfat och ammoniumfosfat, 2 salter som ihop med vatten ökar risken för rostangrepp på metall. Att använda bilen vintertid ökar ju också risken för rost.. :wink:
Pulver och elektronik passar dåligt ihop då det letar sej in överallt ,men det bästa som finns att släcka med, kolsyra fixar elektroniken bättre men då behövs större flaskor, skum finns oxå men det ska man inte heller ha till elektriska delar, men efter en bilbrand så skrotas väl bilen ändå , så pulver är det bästa
Funk skrev:En sådan här kanske, om man vill ha något billigt som inte är det vanliga trista röda: http://www.jula.se/brandslackare-design-442036

/Thomas
Den var ju lätt o utläsa vad den är till om man som förbipasserande ska försöka släcka brand. Brandsläckare ska vara röda SAMT försedd med text som talar om vad för typ av bränder den är lämplig till.

http://www.varnamo.se/kommunen/trygghet ... 00588.html

"Alla brandsläckare ska vara godkända enligt SS-EN3 och vara CE-märkta, båda märkningarna står på etiketten på brandsläckaren."

http://www.tryggsaker.se/guide/brandslackare

"Framför ABC skall det stå en siffra som visar på hur stora bränder just den släckaren släcker. För A: Tänk dig en vedtrave. Traven är ½ meter bred, ½ meter hög och (siffran för A) decimeter lång. Låt oss ta ett exempel: Konsumentverket rekommenderar att minimum 27A, 183B C står på en 6 kg brandsläckare när den skall användas i bostäder. Detta betyder då att den i trä släcker en brand som motsvarar en vedtrave som är ½ meter bred, ½ meter hög och 2,7 meter lång. "

Lyssna på vad killen säger 3.20 in i klippet
Senast redigerad av 1 Sunschreem, redigerad totalt 0 gånger.
Brandsläckare ska vara röda SAMT försedd med text som talar om vad för typ av bränder den är lämplig till.
Kan man tycka kanske, men det gäller väl enbart sådant som skall vara i offentliga miljöer och på arbetsplatser. I hem och andra ickeoffentliga utrymmen finns inte dom kraven mig veterligen.

/Thomas
Funk skrev:
Brandsläckare ska vara röda SAMT försedd med text som talar om vad för typ av bränder den är lämplig till.
Kan man tycka kanske, men det gäller väl enbart sådant som skall vara i offentliga miljöer och på arbetsplatser. I hem och andra ickeoffentliga utrymmen finns inte dom kraven mig veterligen.

/Thomas
Hur har du tänkt att någon som är närmare släckaren när det brinner ska kunna utläsa vad det är för typ av släckare då? Sen om du tittar på klippet så säger killen på ett sådant sätt att det framgår att en släckare ska ha manual på sig, oftast brukar även där sitta vad det är för typ. Kapacitet osv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brandsl%C3%A4ckare

"Tidigare har det funnits en klass E också, för elektriska apparater. Nu skall det i stället anges i klartext om släckaren kan användas mot elbränder. Utformningen är reglerad i en speciell Europanorm, EN3. Alla släckare skall vara godkända enligt denna EN."

Jag kan då inte se att det står på julavarianten :P

http://translate.google.se/translate?hl ... dards.aspx

"Minst 95% av brandsläckaren organet vara rött"
Sunschreem skrev:Hur har du tänkt att någon som är närmare släckaren när det brinner ska kunna utläsa vad det är för typ av släckare då? Sen om du tittar på klippet så säger killen på ett sådant sätt att det framgår att en släckare ska ha manual på sig, oftast brukar även där sitta vad det är för typ. Kapacitet osv.
Om det nu brinner och man ser en släckare så förutsätter man att den är av rätt typ för omgivningen. Är nog inte många som börjar läsa instruktioner i det läget utan det är släckning som är prio..
Ett större problem är väl snarare kunnandet om hur man brukar en släckare, hur många har gått kurs i det? Med en begränsad mängd släckmedel måste man göra rätt från början, annars är det inte mycket mening.
Det som oftast kommer närmast en brandsläckare i privatbilar brukar vara en flaska läsk eller
en kopp kaffe. Därför tycker jag det inte spelar nån roll vilken typ av släckare man har, bara det finns en och
den inte är fylld med bensin, butan, fotogen eller gasol...

Eftersom 99.9% inte har en susning om vad alla beteckningar betyder och hur de olika typerna
av släckmedel fungerar, så spelar det nog ingen roll. Man använder den ändå.
Ingen står o tittar på släckaren och tänker: Hmm..? Pulver, den kan jag inte släcka med här, går å letar efter nåt annat.
MechaniX skrev:
Sunschreem skrev:Hur har du tänkt att någon som är närmare släckaren när det brinner ska kunna utläsa vad det är för typ av släckare då? Sen om du tittar på klippet så säger killen på ett sådant sätt att det framgår att en släckare ska ha manual på sig, oftast brukar även där sitta vad det är för typ. Kapacitet osv.
Om det nu brinner och man ser en släckare så förutsätter man att den är av rätt typ för omgivningen. Är nog inte många som börjar läsa instruktioner i det läget utan det är släckning som är prio..
Ett större problem är väl snarare kunnandet om hur man brukar en släckare, hur många har gått kurs i det? Med en begränsad mängd släckmedel måste man göra rätt från början, annars är det inte mycket mening.
Härligt om någon har designad vattensläckare i kök då :P O hur kan man inte veta hur den fungerar men ändå veta vad man ska ha för typ av släckare? Det är ju lite mer än att bara välja släckmedel.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]