Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Eftersom jag har en 88B (en 89-a som är såld innan nyåret) gäller "dom gamla" avgasreglerna för min bil. Bilprovningen kollar inte HC och Lambda värden på den. Jag hade ett CO-värde på 0,6 vilket hade varit ombesiktning om bilen varit såld efter nyåret, så tyvärr vet jag inte HC och Lambda värden på den. Förmodligen hade jag fått "påbackning" på det också.

Mvh
Lennart
av tuxedo
Om du menar grenrörspackningen till insuget så kollar du det lättast genom att spraja runt packningen med startspraj.
Motorn ska gå på tomgång och om det finns läckage så ändras motorvarvtalet när du sprajar.
kolla även runt insprutningsventilerna på samma sätt.
Men var försiktig !!! startsprajen är mycket brandfarlig.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av lennarte
240RULE skrev:Hur kollar jag lättast om packningen är tät?
Förmodar du menar avgassidan. Är man två är det bara att stoppa i en trasa i avgasröret och hålla emot samtidigt som man lyssnar och känner med handen runt skarven mot främre avgasröret och mot topplocket. Var försiktig, det är varmt. Om det är tyst "runt omkring" hörs det ganska tydligt när man "trycker in" trasan var det läcker. Är man ensam får man tejpa igen avgasröret (spara ett hål på 1/6-del) och "sticka ner" huvudet så långt man vågar, samtidigt som man gasar till i korta intervaller, så hörs det ganska tydligt. Glöm inte kolla skarven framför "katten".

Mvh
Lennart
av 240RULE
Hej!
Nu går bilen sådär ??:-/

Den går bra på tomgång men, när man kör med den(de första 5 minuterna) och man trycker gasen i botten så dör bilen. Men efter ett tag så e den hur pigg som helst.

Vad kan detta vara för fel?
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]