Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abel1
Nu har min ac lagt av helt. Har fungerat lite så där förut men nu blåser den bara hett.
Förut har det varit ett smattrande ljud från kompressorn. Men nu händer inget alls om jag väljer auto i bilen. Men tog en ko fot o klämde lite på remskivan vid kompressorn och startade den sen och då sär det smattrande ljudet tillbaka och hela remskivan snurrar men några secunder senare så släpper den igen och ljudet blir borta. Efter vad jag läst mig fram till här så är det väll magnet kopplingen som strular, men åxå kompressorn pga det smattrande ljudet. Är det bara att beställa en ny kompressor?? Och är det i så fall svårt att byta själv?
Vart tömmer man ac systemet då?

MVH Anders
av Cedrix
Får man verkligen ett smattrande ljud från den om det bara är avståndet som är fel?
på min var det lagret som lämnade in, bytte kompressor.
av abel1
får nog ta och beställa en ny kompressor från skruvat. Men dom hade 3 olika när jag sökte på mitt reg nummer....

MVH Anders
av abel1
Är det svårt att byta kompressorn själv? behöver man några special verktyg eller nått sånt?
Och gör man det underifrån eller över?

MVH Anders
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Byta kan du göra men du måste ju fylla och läcksöka så att det inte läcker. Mitt råd är att köpa kompressorn och be en AC-firma byta.
av abel1
tanken var ju att byta den själv och sedan fylla med kylgas från biltema. Kostar ju alltid multum om man lämmnar in bilen för nått på verkstad
Användarvisningsbild
av Loppan78
Tänk också på att du ska ha en viss mängd specialolja i systemet. Den får du inte med om du fyller med biltemas grejer. Mycke utav oljan som finns i systemet nu kommer nog att följa med den gamla kompressorn ut. Sen ska det ju helst vacuumsugas först.
av abel1
ok vad ska de vara för olja? kollade att systemet idag o de är inte tomt de är tryck i så systemet läcker inte i alla fall. men om jag byter kompressoro själv så kanske man skulle åka till en firma och fylla istället för o fylla själv för då får jag väll med lite olja i åxå. finns ju en del firmor som fyller på svart för en tusen lapp.

Anders
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ska fylla mitt system på vitt på autoexperten för max 1000kr, beror på hur mycket oölja/gas som går i. 1000 om det är helt tomt. Hur vet du att det är tryck i? Hur mycket tryck har du på trycksidan?

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]