Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
dbeerg skrev:Lånar tråd för en annan fråga. Jag har en xc90 03 men tillverknings år 02, har jag haldex eller viscos? Dom testade i allafall min bil på samma sätt som ovan..
Visco har jag för mig kom nångång på -03 v70 i alla fall. Sen hur de är med xc90 är en annan femma dock... Vet jag tyvärr inte.

Man kan ju testa bakhjulen om man har visco, för om man har viscokoppling sitter det en frihjul monterat i enheten. Har något att göra med att bakhjulen inte ska driva på framhjulen vid eventuell hastig inbromsning eller något...

Kör man på framhjulen borde det dock hugga till.

Annars är din visco paj sedan tidigare, om du nu har visco ;)
Användarvisningsbild
av sthlm
Rick skrev:Problemet är att de flesta stationer har gamla bromsprovare som inte går att stänga av manuellt, utan de startar automatiskt igen vilket kan ge ett rejält "ryck" i Haldex systemet om de inte hinner "upp" innan rullarna startar igen...
Det bästa vore att strunta i "rullarna" helt och bara göra ett bromsprov på väg...
Ja jävlar ja...

Detta fick man erfara på sin första besiktning med fyrkraffs i veckan.
Frågade om hurvida bilen skulle köras i bromsrullar eller inte och fick ett blixtsnabbt svar att samtliga bilar från 2003 skall köras i rullarna.
När vi kom fram till rullarna blev han nog osäker och lämnade bilen och stack in i hallen.
När han kom ut så hade han kikat vad det stod i deras sytem.
Den skulle köras i rullarna med tändningen av!
Men fy fan vad det hoppade och slet i bilen när han fipplade på rullarna och skulle starta och bromsa.
Bilen kastade och hoppade på rullarna då han inte var snabb nog med att starta den efter testet för att köra ur och testa bakhjulen.
Krävde 3 omstarter för att komma av rullarna...
Jag är seriöst orolig för hur min AWD mår efter den behandlingen.
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]