Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Guru skrev:Det enkla svaret är att det behövs på alla 2.5FT men man kan inte utöka service på gammal årsmodell. Ingen skillnad mellan årsmodellerna, enbart av "politiska" skäl. Så är man verkligen mån om sin bil bör man göra det även på MY09 även om det inte står i serviceboken...
Ja, det där lär du ju utveckla och beskriva på ett svårare sett..........
Guru skrev:Det enkla svaret är att det behövs på alla 2.5FT men man kan inte utöka service på gammal årsmodell. Ingen skillnad mellan årsmodellerna, enbart av "politiska" skäl. Så är man verkligen mån om sin bil bör man göra det även på MY09 även om det inte står i serviceboken...
Jo, man kan faktiskt det men det är inte så uppskattat. Det händer emellanåt (ändrat kamremsbytesintervall är t ex inte så ovanligt)/PH
Kollade oljan i helgen och den var under nivåmarkeringen, den var servad när jag köpte den i november, är det normalt?
Vad rekommenderar ni för någon olja? ska jag åka till volvo och köpa en dunk för säkerhetsskull? det kanske inte är dyrare än på billigställen?
akterspegel skrev:Kollade oljan i helgen och den var under nivåmarkeringen, den var servad när jag köpte den i november, är det normalt?
Vad rekommenderar ni för någon olja? ska jag åka till volvo och köpa en dunk för säkerhetsskull? det kanske inte är dyrare än på billigställen?
Har den stått stilla är det anmärkningsvärt, har du kört 1500-2000mil är det normalt. Har du kört 30.000mil är det fantastiskt.

Du bör väl ha A5/B5 olja med 0W-30 viskositet misstänker jag.

/Martin
Jag har kört under 1000mil och det är olja på stickan men strax under markeringen och motorn hade varit avstängd i ett par minuter.
Jag har inte kollat oljenivån tidigare så jag vet tyvärr inte om den har sjunkit fort eller inte.
Vad jag har hört är det bra att oljenivån sjunker under tiden, det betyder att etanolen inte spär ut oljan. Men sen finns det väl rekommendationer hur mycket det ska minska.
Frågar man biltillverkaren tolererar de väldigt hög oljeförbrukning, upp till 1 l/100 mil, oftare numera kanske 1 l/250 mil. Så mycket drar bilar sällan som tur är. Men jag reagerar också över 1 l/1000 mil fast det kanske man borde kunna leva med. Min farbror hade en Merca som alltid drog mycket olja, de tog inte reklamation när den var 2 år, den drog lika mycket eller mer efter 8-10 år men det var aldrig något fel på den, verkade det som... sen är det ju svårt för en bilfabrikant att hantera reklamation av oljeförbrukning - ska de liksom låna bilen och köra 500 mil för att se hur mycket den drar.../PH
jpennerb: Etanolen späder inte ut någon olja eftersom den inte blandar sig med motorolja*. Möjligen skulle den kunna lägga sig som ett skikt över eller under oljan, beroende på densiteten. Men så strora mängder etanol kan det knappast finnas i oljetråget på en i övrigt frisk motor. Mellan markeringsstrecken på mätstickan brukar det vara en liter. Kör man dessutom motorn genomvarm i någon timma eller två, så har eventuell etanol kokat bort.

*Till tvåtaktsmotorer av äldre typ som har blandsmörjning krävs det speciella oljor om man skall köra på etanol. Dom finns.
Lite pinsamt.. när jag kom hem igår med min dyra olja och kollade nivån på betongplattan i garaget så var nivån helt plötsligt i ovankant på nivåmarkeringen på stickan..
Bilen lutade antagligen när jag kollade första gången..

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]