Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av egge
Hej. Har en V70 2.5T AWD 2004. De senaste dagarna har original-larmet börjat tjuvlösa, och främst under kväll eller natt. Inte under dagtid vad jag vet. Och ja, jag är ganska så säker på att det faktiskt löser av sig självt och att det inte är bus i farten. ;-)

Förra sommaren hände det en eller två gånger. Sedan dess inte en enda gång fram till i förrgår.

Idag testade jag att slå av nivå- och rörelsesensorerna med knappen. Men larmet tjuvlöste ändå två timmar senare.

Är det någon som har tips på var man kan börja leta? Någon säkring man kan testa att byta (hade en halvt brunnen säkring som ställde till andra konstiga problem nyligen)?

/Thomas
Användarvisningsbild
av wissel
På min har Sirenens säkring nr 38.
Kan kanske vara Sirenbatteriet som är trött.
Användarvisningsbild
av wissel
Man byter hela Sirenen då batteriet är integrerat i i den. Går förstås att såga isär enheten som en del här på forumet har gjort men men.....
Sirenen kostar runt 1800:- jobbet för en verkstad att byta ca 500:-. Placeringen av denna är i höger hjulhus i framkanten under innerskärmen.
Om du söker på "byte av larmsiren" så finns bra beskrivningar hur du isf skall gå tillväga.......
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Testa att ladda på "vanliga" bilbatteriet. Jag hade en Golf förut som tjuvlarmade när det började bli dålig laddning på batteriet.
Användarvisningsbild
av Loppan78
wissel skrev:Sirenen kostar runt 1800:- jobbet för en verkstad att byta ca 500:-. Placeringen av denna är i höger hjulhus i framkanten under innerskärmen.
Om du söker på "byte av larmsiren" så finns bra beskrivningar hur du isf skall gå tillväga.......
Värt att notera är ju att det dock är billigare att köpa en komplett baslarmsats där bl.a sirénen ingår.
Har för mig att den ligger på ca 1300-1400:-. Ganska sjukt att det ska vara billigare att köpa det så.
Användarvisningsbild
av wissel
Loppan78 skrev:
wissel skrev:Sirenen kostar runt 1800:- jobbet för en verkstad att byta ca 500:-. Placeringen av denna är i höger hjulhus i framkanten under innerskärmen.
Värt att notera är ju att det dock är billigare att köpa en komplett baslarmsats där bl.a sirénen ingår.
Har för mig att den ligger på ca 1300-1400:-. Ganska sjukt att det ska vara billigare att köpa det så.
Enligt Bilia i Sthlm har dom nu ändrar detta fenomen !!!!
Användarvisningsbild
av greeeken
Läs ut koder innan du börjar byta siren..
Antar att bilen står stilla på dagarna? Testa som nån skrev att ladda bilbatteriet.
Hade samma sak när bilen stog ute. Larmade bara kvällstid . Stängde då av sensorn inne i kupen o det var inga problem
av egge
Det stämmer att den senaste veckan stått still största delen, och ute. Hjälpte som sagt inte att stänga av sensorn igår.
Men läsa ut koder innan man pröjsar tusenlappar är ju en bra start. Ska bara hitta någon som kan göra det utan att ruinera mig. Tips i stockholm söderort? Ska även testa att ladda. Måste bara fixa en laddare.

Tack för alla tips så här långt.

/Thomas

. Som jag uppfattat systemet så ska jag in[…]

Räcker bra att slå till med näven […]

Om man vil reparera en bil idag, da måste ma[…]

Motorvärmare

Fått höra att det laddas under tiden h&[…]