Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Får en fundering hur blir det med bilens batteri av s/s?

För övrigt låter det väll rätt skönt med att det är tyst vid rödljusen.
Men man skulle väll ha en liten el motor som kan puffa på vid bara små förflyttningar för att slippa på och av hela tiden vid köer och liknade kan tänka mig att det kan vara lite irriterande då när motorn går på och av ideligen.

Med vänlig hälsning,
Andis
Volvo har dubbla batterier, Audi har ett monsterbatteri som tar upp nästan hela reservhjulsbaljan. Fyfasen för att byta det den dagen det är slut.

I övrigt är det en jäkla massa kriterier som ska uppfyllas för att motorn ska stanna: Temp ute, temp inne, sol, tillräcklig spänning, är motorn tillräckligt varm, motorvarv ej över 1200(?) rpm, bälte på, motorhuv och dörrar stängda, ej reningsläge på partikelfiltret, bilen måste rullat snabbare än 4km/h sen senaste s/s m.m
Dessutom måste bromsen vara aktiverad, neutral ilagd (om manuell) och kopplingen uppe.
mattish skrev:
VolvoB20 skrev:Är startmotorn verkligen dimentionerad för att start/stop fnattande ?
.
Klart att den är. På farsans audi funkar det skitbra, jag kommer få det på min nya bil också. På audin ska tydligen kompet sänkas i startögonblicket vilket gör att motor drar igång snabbare.
Anledning till att jag frågar är att jag har provat lite bilar. Toyota, BMW, Volvo.

På Toyota är ju "startmotorn" en elmotor/generator inbyggd i svänghjulet utan mekaniska delar. När man ska starta så släpper bara eletroniken på lite ström och man kan säkert starta 100.000 ggr utan problem (typiskt toyota).

På BMWn och Volvo känndes det som en efterfix. Det är fortfarande den ordinarie startmotorn (om än förstärkt) som ska såga in sitt kugghjul i kuggkransen på svänghjulet vid vareviga start. Det gjorde mig misstänksam.
VolvoB20 skrev: Anledning till att jag frågar är att jag har provat lite bilar. Toyota, BMW, Volvo.

På Toyota är ju "startmotorn" en elmotor/generator inbyggd i svänghjulet utan mekaniska delar. När man ska starta så släpper bara eletroniken på lite ström och man kan säkert starta 100.000 ggr utan problem (typiskt toyota).

På BMWn och Volvo känndes det som en efterfix. Det är fortfarande den ordinarie startmotorn (om än förstärkt) som ska såga in sitt kugghjul i kuggkransen på svänghjulet vid vareviga start. Det gjorde mig misstänksam.
Vi får hoppas att dom har tänkt att det ska hålla ett tag, som beg. skulle jag inte vilja ha det när bilen blir 10 år gammal.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]