Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Är startmotorn verkligen dimentionerad för att start/stop fnattande ?
.
Klart att den är. På farsans audi funkar det skitbra, jag kommer få det på min nya bil också. På audin ska tydligen kompet sänkas i startögonblicket vilket gör att motor drar igång snabbare. Jag tycker det känns så gammalt att sitta med motorn igång vid ett rödljus. Det blir så tyst och skönt när motorn stannar, iofs går fläktarna fortfarande men det känns bra ändå.
Nu har jag faktiskt inte kört en endaste Volvo diesel med s/s men min erfarenhet från merca är att det just det är skönt när motorn stängs av för den låter rätt mycket på tomgång. Men trist när den startar varannan sekund. D2 är nog tystare än merca-dieslarna, jag tror tom att D2 går tystast av alla volvo-dieslar på tomgång/PH
För att startmotorn går 70 000 ggr/1000 mil istället för 3000 ggr (eller nåt sånt... om man kör mkt i stan) och för att en uppstart ändå kostar några sek i bränsle (15 sek nämndes i tråden) = bara vid "långa" rödljus det lönar sig./PH
Det krävs alltså mer soppa att dra igång motorn än att hålla den körande? Varför? Motorn är ju lika tung att dra runt oavsett, så samma energimängd borde krävas.

Vore kul att se hur långa stopp eu-mixen har. I denna ger det ju alltid lägre förbrukning. De borde alltså vara rätt långa.
crumpets skrev:Det krävs alltså mer soppa att dra igång motorn än att hålla den körande? Varför? Motorn är ju lika tung att dra runt oavsett, så samma energimängd borde krävas.

Vore kul att se hur långa stopp eu-mixen har. I denna ger det ju alltid lägre förbrukning. De borde alltså vara rätt långa.
EU körcykeln innehåller 12 stop, så S/S system finns i första hand för att få större bilar att hamna inom miljöbilsdefinitionen. Det finns ju en rad om och men, för att systemet överhuvudtaget ska fungera också.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Nyb ... rbrukning/

Största nyttan med S/S, som alltid glöms bort i debatten, är stadsluften. Det är bra om de skitiga dieselbilarnas motor stängs av så fort som möjligt.
hur fungerar värmaren när man använder sig utav s/s på vintern, fortsätter värmaren att gå när bilen stängs av vid rödljus? om nu behovet finns att värmaren skall gå?
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]