Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johannnes
Köp D5 med automat, bättre än T4. T4 låter pipigt vid högre varvtal medan D5 mullrar mer. "Knattret" störs man inte av vid tomgång, kanske när det är kallt ute tills motorn blir varm (om man är petig!!!).
16" behöver du inte satsa på, man har bra åkkomfort med 17" också!!! Kör själv med 18" och automatisk nivåreglering, funkar jättebra (lite bullrigare med 18" men lite mindre stötig pga nivomatic dämpare).[/quote]
Är det nivomatic utan sportchassi? Förr var bilar med nivomatic alltid stötigare än utan. Är det dessutom sportchassi (osäker på om man kan kombinera std-chassi med nivåmatic) lär den ju vara betydligt stötigare än med std-chassit. Dock är ju inte volvos sportchassi alls så stötigt som t ex en Audi A6/PH[/quote]

Jag har på min s80 d5 2010 nivomatic utan sportchassi. Jag har kollat det noga och läst mycket på dem som fabricerar stötdämparna och en massa inlägg om dem och det är så att dem använder sig av mjukare fjädrar (sedan graden av hur mjukare dem är vet jag inte) när det finns nivomatic.
Jag har testat att jämföra en bil med och utan med samma spec och då märker man skillnaden. Jag vet inte om man kan ha dem med sportchassi. Jag vet att man inte kan använda nivomatic med r-design (vet inte om det gäller fortfarande dock).
av tlt
Hej och tack för svar och synpunkter :D
Det är sportchassi och nivåkontroll på R design, men vet inte om det är nivåmatic. Känns fastare än vanliga v70 II

// Tommy
av perhall
Självklart är en D5 aut bättre än en T4 på de flesta sätt. Men faktum är att det är en enorm skillnad i pris så vad "skiljer inte mycket" kommer från vet jag inte. För en ny skiljer ca 95 000 kr i listpris och för en MY11 3000 mil Momentum (T4 kom MY11) skiljer det... : 204000 mot 258700 mellan T4 o D5/PH
av tlt
tlt skrev:
MattiasD skrev:Varför jämför du den minsta ottomotorn och den största dieselmotorn? Det skilljer nästan 100 000 kr mellan T4 och D5 i inköpspris. På ottosidan borde T5 ligga närmare till hands. Eller om det är begagnat - 2.5FT. Ottomotorn erbjuder silkeslen gång, särskillt 2.5FT, inget r-r-r-r-r-r och inga vibrationer.
Det är en begagnad jag tänker köpa och då skiljer det inte många kronor...
Ett förtydligande är nog nödvändigt :oops: , jag jämförde en V702,4d business momentum my10 med ca4000 mil (219kkr)mot en V70t4R my11 med 5000 mil på mätaren (219kkr) och en s80D5 summum my10 3400mil (209kkr) det skiljer alltså en årsmodell oxå.. har valt bort s80in pga att jag vill ha kombi igen. Nu velar jag "bara" mellan om jag vill ha en R design som jag tycker är ett strå vassare interiört eller om jag skall ha maximal komfort.

// Tommy
av perhall
V70 MY10 låter prisvärd - den motorn är trevlig också. Sen hör det ju till saken att jag inte vill ha R-design pga sämre komfort... men 219 för den verkar vara ett bra pris också /PH
av MattiasD
Frågan är ju också vad du prioriterar för komforthöjande egenskaper. T ex en T4 med automat och adaptiv farthållare är troligen ändå billigare än en D5, manuell och vanlig farthållare.
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]