VolvoB20 skrev:Är startmotorn verkligen dimentionerad för att start/stop fnattande ?
Jag fattar att man sparar en del oå bensinarna som drar en del på tomgång, men dieslarna drar ju sjuk lite på tomgång. T.o.m minre än vad värmaren drar.
det beror ju mycket på var och hur man kör, åker själv runt i en Kia som jag avverkat 1400mil i och s/s kanske slagit i 20 gånger på dessa mil ( ca 1år)
På vintern fungerar det inte alls i en snåldiesel iaf, motorn måste nå rätt temt och snåldislarna blir ju knappt varma vintertid.
Att snacka besparing i plånkan ser jag som en nys, gör det 500SEK i bästa fall på ett år så kan det ju kvitta ( köer hela dagarna)
Den största kostnaden i en bil är ju oftast inköpet så jag förstår inet riktigt all denna hysteri runt förbrukningssiffror.
kör man runt 1500-2000mil per år spelar det ju ingen roll om bilen drar 0,76 el 1.0 milen det är ju en struntsumma i sammanhanget i bilägandet.
Mindre uttsläpp är såklart bättre för miljön men den som köper en ny bil för 300,000 bara för att den drar 2dl mindre än den förra för att tjäna pengar förstår jag mig inte riktigt på.