Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
T4 är en raket på alla varv jämfört med 2,0F (tidigare instegsmotor) men trött jämfört med dieslarna. Utom D2/DRIVe som är i bästa fall på T4-nivå (kan tro att de är ganska lika med husvagn. Men eftersom T4 är billig att köpa ny och beg och nästan lika snål som de tidigae MY08/09 2,4D/D5 och dessutom bara har 1000 kr i skatt är det ju ett bra alt om man står ut med att den inte är så snabb (0-100 8,7 slår iofs de andra utom D5 men mycket sämre vrid) och får en nyare bil för pengarna. Bör dock betonas att T4 som sagt har turbo och är mycket snabbare än gamla sugmotorer som V70N 170 hk på mellanvarv /PH
av tlt
jag hade en 2,4 140 -05 i fyra år som jag avyttrade för ett par veckor sedan. Det var ju ingen raket precis men funkade bra som vardagsbil, så jag tror att en t4 skulle bli ett lyft. fan vet om jag törs prova en 2,4d eller d5 och få ännu mera huvudbry...
Är det något speciellt som man bör se upp med eller kolla på en t4 my11?

// Tommy
av perhall
Motorn är ju rätt ny (ca 2 år totalt inkl Ford) så vi vet väl eg inte hur bra den håller men den borde hålla bra, Fords bensinmotorer brukar göra det och med tanke på motorns enorma upplagor borde det ha visat sig om något inte håller... /PH
Användarvisningsbild
av tbjorn
Ska du använda den till dragbil är ju diesel att föredra, men bensin och turbo är rätt gott det med, hade en 2.4 T innan och den var kanon men rätt törstig om man var lite gasglad, D5:an jag har nu är ju snålare och en sjuhelvetes dragbil till min husvagn.
av tlt
Jaha, nu har jag provat en 2,4d my10 och kan konstatera att t4an går bort från min önskelista...så även r designen, fastän den är MYCKET läckrare interiört jämfört med volvo "standard" halvskinn.

// Tommy
av perhall
ja, 2,4D MY10 är en go maskin, den kan dessutom (tsf D3) chippas till 240 hk. Bra mycket mer tryck än i T4 och bättre än 2,4D MY09 på alla sätt/PH
av sorsj
Glöm bara inte bort att en 2.4D (ochippad eller chippad) alltid har ett handikapp i vardagssituationerna relativt en dubbelturbo-D5. D5s lilla lätta turbosnurra gör att D5 svarar riktigt rappt på de små snabba gaspedalrörelser vid låga effektuttag som man lever med i vardagstrafiken, t.ex. start vid trafikljus. 'Kärringstopp' blr det t.ex. aldrig, det är aldrig problem att dra igång med släp i motlut, och turbofördröjning märks överhuvudtaget inte.

Det är alltså inte den maxeffekt/det maxmoment man kan få ut vid tung gasfot på snabb väg som är den stora skillnaden mellan 2.4D och D5.
av perhall
Sant, dock är det och framför allt efter chippning mycket mer kraft och bredare register i en 2,4D-10 än en D3-11!/PH
av AndS
sorsj skrev:Glöm bara inte bort att en 2.4D (ochippad eller chippad) alltid har ett handikapp i vardagssituationerna relativt en dubbelturbo-D5. D5s lilla lätta turbosnurra gör att D5 svarar riktigt rappt på de små snabba gaspedalrörelser vid låga effektuttag som man lever med i vardagstrafiken, t.ex. start vid trafikljus. 'Kärringstopp' blr det t.ex. aldrig, det är aldrig problem att dra igång med släp i motlut, och turbofördröjning märks överhuvudtaget inte.

Det är alltså inte den maxeffekt/det maxmoment man kan få ut vid tung gasfot på snabb väg som är den stora skillnaden mellan 2.4D och D5.
Men nu tycker jag att skillnaden mellan enkel respektive serieturbomotor överdrivs. Inte är det någon skillnad i risken att köra stopp med de 5-cylindriga dieslarna. Har aldrig lyckats med det då de redan på tomgång orkar dra iväg, även med lite släpkärra. Backar med släp gör jag nästan alltid utan gaspådrag och får istället fånga den på kopplingen för att minska hastigheten.
Däremot håller jag med om att serieturbo 5:an är mjukare på lägre växlar och inte har så märkbar skillnad när turbon hugger in som enkelturbomaskinen har. Tycker det istället är så att man får vara försiktig på gasen med enkelturbon vid t.ex. trafikljus så den inte ska spinna speciellt med lite blöt vägbana. Så att den skulle vara benägen till så kallade stopp köper jag inte, vi pratar ändå om från 163Hk och 340Nm i de minsta versionerna utan någon extra handpåläggning. Men visst körsätten kanske skiljer sig åt.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]