NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tallkrogen
Hej, nu när värmen har kommit har jag märkt att min ac inte fungerar som den ska,
jag hör att acn jobbar och till en början ger den lite kyla men inte så kall som man kan önska, sedan efter 10 min så kommer det varmluft.

Bilen är en volvo v50 1,8f 2009 med 6000 mil på nacken.

Vad kan vara felet tror ni ? kostnad för rep mm..

Tack på förhand :-)-)
Användarvisningsbild
av Rydell
Har oxå en V50 my08 som ac:n har slängt in handduken på. Tycker det är katastrofalt att en ac inte håller längre än fyra år.
Gissar på att du har ett läckage och att köldmediet håller på att ta slut. Kostnad allt från billigt till asdyrt.
Jag pratade med mitt försäkringsbolag och det kan gå på maskinskadeförsäkringen.
Men som sagt 4 år och en trasig ac är inte okej. Min föra bil en alfa 156 med 11 år på nacken på den funkade ac:n.
Har haft lika många fel på Volvon som jag ägt i ett år som på alfan jag hade i åtta år. Säger det något om kvalitet?
Säger så här aldrig mer Volvo och att jag kommer att köra italienskt igen i framtiden.
av Wemil
Samma bekymmer här :(
Har tid 5 juni för koll,felsökningen kostar 955 kr.
Hoppas att det bara behövs fyllas på.
Användarvisningsbild
av Vojje
Tallkrogen skrev:Ja man ka ju hoppas att det bara behövs fyllas på :???:
Knappast. Läckaget måste tätas också. Allt annat är olagligt.
Användarvisningsbild
av CabBO
Tallkrogen skrev:Hej, nu när värmen har kommit har jag märkt att min ac inte fungerar som den ska,
jag hör att acn jobbar och till en början ger den lite kyla men inte så kall som man kan önska, sedan efter 10 min så kommer det varmluft.

Bilen är en volvo v50 1,8f 2009 med 6000 mil på nacken.

Vad kan vara felet tror ni ? kostnad för rep mm..

Tack på förhand :-)-)
Kan kosta runt 7000kr beroende på problem. Min saknade kylmedel, men allt annat funkade. Den slog av och på, men det kom bara varmluft. Kostnad för några år sedan var 6700kr. Bilen hade gått för mycket för att kunna tas på Maskinskadeförsäkringen (max 10000mil) sa dom då på Bilia. Min hade gått ca 12000mil.
Användarvisningsbild
av gooose
Har du Volvia som bolag så och har köpt bilen hos en Volvohandlare så tar dom upp till 15000 mil
Sedan finns det villkor som ger din upp till 12000 mil

//Goose
av RealElwood
Det är känt att det bli korrosion på kondensatorns fins som leder till ett litet läckage som tömmer kylmediet. V50 har nästan dubbelt så stor kylmediabehållare jämfört med likvärdiga konkurrenter så den ska gladeligen hålla 10 år i Texas utan påfyllning.

Det finns LDD (Lead Detection Dye) i kylmediet från fabrik, så om du kan fixa en UV Lampa och glasögon så kan du själv kolla efter läckage, är det kondensatorn kan du byta själv men det krävs fackman för att fylla.

Jag hade själv problem på en 10'a, dock visade det sig att i mitt fall var det röret mellan evaporatorn och lufttorkfiltret som läckte, jag fick betala 40% då volvo gjorde goodwill på resten, vilket blev 2200 kr.
av livia
Hej på er kunnigt folk, kan man förvänta sig samma AC problem på S40 2,4 2006 ?:-/
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag hade dålig kylning i början av förra sommaren och fick ACn fixad på maskinskadeförsäkringen. De sade att det var en skada på kondensorn. Om verkstäderna är oärliga kan de ju hitta på att det var en skada, snarare än korrosion, dvs. att det tar dålig materialkvalitet på försäkringen.

Det är rätt viktigt att inte köra med ACn på när det är dåligt med kylmedel eftersom kompressorn måste jobba så hårt då med att slå av och på hela tiden med korta intervall.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]