Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Jag har nydligen ca 2 veckor sedan köpt mig en v70 2004 2.5T. Jag var nöjd den dagen jag köpte den, var ute och provkörde den väldigt länge och allt såg bra ut då. Idag 2 veckor senare så har det börjat låta mycket från bilen. LJudet är inte konstant utan uppkommer lite nu och då men främst framkommer det när jag kör iväg så klonkar det till. Även ibland när jag svänger.
Jag har ju mina helt okunniga misstankar om att det kan vara någonting som styr hjulen tex styrled eller något sådant. Detta ljudet är oerhört irriterande och låter som "klonk".

Nu måste jag in med den på reparation direkt men jag undrar om jag har något sorts skydd av sådan händelse. Tom försäljaren var med och provkörde bilen när jag tyckte kopplingen kändes knepigt men han sa att bilen är det inget fel på. Men som sagt, har jag något sorts skydd eller är det bara öppna plånboken direkt på sin 2veckor gamla bil. Jag vet att man får räkna med förslitningar men nog fan bör bilen hålla mer än 2 veckor efter försäljning när bilfirman inte heller påpekat att det finns något fel på bilen.

Jag har detta klonkljud men jag tror också bromsbeläggen är slut eftersom jag hör ett svagt skrapljud när jag tycker på bromsen, dock tar bromsen bra.

Tack på förhand.

V70 2004 2,5T
19600Mil
godkänd genom senaste besiktning.
Såld av bilfirma.
Ingen extra försäkring tecknad förutom vanligt helförsäkring via folksam.
av mena
Treken skrev:Låter som att du har problem med krängninghämmarlänken. Klonkljud i gupp etc kännetecknar just detta
Märkligt nog så uppstår inte ljudet när jag kör i gupp. Jag har försökt att höra om det klonkar till när jag kör i gupp men hör inget och känner inget. Däremot uppstår klonkljudet när jag kör iväg från stillastående och när jag backar från stillastående. LJudet har börjat komma mer och mer.

När jag köpte bilen frågade jag vad garantin de lämnade på beg innebar och det enda jag fick som svar att typ om bilen rasar så ställer de upp men vanligt slitage står de inte för. Tycker man borde ha någon sorts garanti för att man handlar av en bilhandlare, oftast betalar man ju lite mer än hos en privatperson för samma bil.
av Droopy
mena skrev:
Treken skrev:Låter som att du har problem med krängninghämmarlänken. Klonkljud i gupp etc kännetecknar just detta
Märkligt nog så uppstår inte ljudet när jag kör i gupp. Jag har försökt att höra om det klonkar till när jag kör i gupp men hör inget och känner inget. Däremot uppstår klonkljudet när jag kör iväg från stillastående och när jag backar från stillastående. LJudet har börjat komma mer och mer.

När jag köpte bilen frågade jag vad garantin de lämnade på beg innebar och det enda jag fick som svar att typ om bilen rasar så ställer de upp men vanligt slitage står de inte för. Tycker man borde ha någon sorts garanti för att man handlar av en bilhandlare, oftast betalar man ju lite mer än hos en privatperson för samma bil.

Har du inte fått någon sorts skriftlig garanti och inte någon varudeklaration har du i praktiken ingenting att hämta, ställer de upp är det av ren goodwill.
Om du köpt bilen av en bilhandlare gäller 6 månaders "garanti", enligt lag

Men sen finns de ju en del säljare som fular och säljer bilar som har andra ägare ( som inte ägs av firman ), och de gäller antagligen inte, även fast det är jävligt lustigt att de får göra så...
av Droopy
bensinskalle skrev:Om du köpt bilen av en bilhandlare gäller 6 månaders "garanti", enligt lag

Men sen finns de ju en del säljare som fular och säljer bilar som har andra ägare ( som inte ägs av firman ), och de gäller antagligen inte, även fast det är jävligt lustigt att de får göra så...
Mmmm, på sätt och vis, men då ska man ha upprättat ett avatl el kommit överens muntligt el ha en varudeklaration, i detta fall verkar de ju bara ha kommit överens om att om bilen rasar så står de för det, och det är ju att betrakta som ett avtal.

Han borde ju vilket fall åka in till bilfirman och höra vad de säger i första hand, det är ju steg 1.

Med lite tur så kanske de kan ta en del av kostnaden el nåt, men jag skulle tro att länkarmar, bussningar, bromsbelägg, skivor osv betraktas som slitagedelar och där lär ju ingen garanti gälla iaf, och inte minst på en 8år gammal bil med 20k på mätaren.

Men börja med att åka till firman.
av mena
Då har vi nästa problem, att jag köpte bilen i Stockholm men bor i Umeå. Jag kan alltså inte åka ner dit och be dem kolla på det. Det enda skulle då vara ifall de gick med på att be någon systerbolag här uppe titta på bilen och vara deras ögon så att säga.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]