Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en hel drös med felkoder på min ECC som tyder på trasiga eller midre bra fungerande spällmotorer till ECC:n. Frågan är om det är lätt att plocka bort spjällmotorerna (såg i Haynes-boken att det verkade lite pyssligt, men det kanske är fel. :-) ) och sedan undrar jag om någon av er renoverat en spjällmotor tidigare eller om man tvingas till att köpa nya. :-(

/Digné
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vilka felkoder, vilka spjällmotorer?

Spjällmotorn för golv/def har en fyrkantig axel, och spjällaxeln (av plast) har ett fyrkantigt hål i änden. Plasten kan spricka ibland så den tappar greppet om motoraxeln. Ta ur handskfacket så kommer du åt att ta loss spjällmotorn. Om axeln är sprucken går det fint att sätta en 11 mm slangklämma över den.
av digne
Hej!

Jag har fått ut följande genom OBDII-uttaget:
2-3-3, Positionsgivaren för golvets/defrosterns spjällmotor
3-2-1, Förarsidans spjällmotor aktiv för länge
3-2-3, Ventilationens spjällmotor aktiv för länge
3-2-5, Återcirkulationens spjällmotor aktiv för länge
4-1-7, Fläkten på passagerarsidans givare för innertemperatur är skuren
... allt enligt Haynes manualen...

Tacksam för tips... :-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
233 kan mycket väl vara det jag skrev ovan.

417 Byt ut "skuren" mot "full med damm" så stämmer det nog... Ta bort kurvhandtaget och vik ner innertaket lite så kommer du åt att ta loss och göra rent tempgivaren.

Ta bort koderna och se vad som kommer tillbaka.

Renovera en spjällmotor tror jag är svårt. En liten motor med utväxling som styr spjället, och en potentiometer som lägesgivare. Vad ska du göra med små plastdrev med trasiga kuggar eller en utsliten motståndsbana?
av digne
Ok, jag tar fram "dammsugaren" och rengör lite + ser över plastaxeln. Återkommer med utfall när jag testat. Tackar!
av digne
TACK!! Tog loss handskfacket och spjällmotorn. Mycket riktigt, den förre ägaren hade lappat o lagat axeln med buntband... inte bra! Nu sitter där en slangklämma istället. Verkar bättre och håller fortfarande! ;-)
Tempgivaren rengjord, felkoder återställda och nu fungerar allt! :-)
Konstigt dock att ett fel ger så många följdfel med spjällmotorerna ?!?
Hmm... nåja, både bilen o jag är glada nu.
av digne
Hej igen... ropade kanske hej lite för tidigt...
koden "3-2-3, Ventilationens spjällmotor aktiv för länge" har återkommit några gånger.
Finns det motsvarande plastaxel där också? I så fall, vilken väg tar men för att komma åt den och sätta slangklämma där åxå?

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]