Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej

jag köpte en volvo 240GL 1988 (motorn är en B230F) i april månad som bara hade rullat 13.400mil & haft en ägare hela tiden en äldre man på 75år som köpte bilen fabriksny & den tidigare ägaren byte kamrem 2006 vid ca 12.000 mil men mellan åren 2006 - 2012 så har bilen endas rullat max 1500mil fram tills jag köpte den av han & min fråga är nu behöver jag byta kamremen nu eller inte ?? asså inte pga av slitage nu men pga av åldern på kamremen (6år) eftersom att själva remmen trots allt har (6år) på nacken nu & matrialet i remmen som den är tillverkad av......detta matrialet
kanske har torkat & bildat sprickor i gummit så att remmen kanske går av pga av detta nu då ?? & vad händer med motorn isf vid ett kamrems haveri......stannar bilen bara el blir det ett svindyrt verkstadsbesök med trasiga kolvar & ventiler i motorn för min pappa hade en volvo 240DL års
model 1982som kamremmen gick av på när han körde till jobbet men det hände inget med den motorn......är det samma princip med min motor
B230F isf ?? eller blir det en hel kolv & en ventil sallad & ett motorras om min kamrem skulle råka gå av under en bilfärd el hur funkar det på min motortyp B230F ?

tacksam för ett svar mvh maccus
Ventilsallad drabbar bara K-motorn och 16-ventilarna. Så med din F-motor kan du ta det lugnt.
Normalt är det så här att kamremmen skall bytas efter 8 000 mil eller en tidsgräns som jag dessvärre inte minns just nu. Någon annan här på forumet vet säkert mer.
Om du ser sprickor i gummit eller fransar av väven så byt oavsett vad mätarställningen säger. Och när du har gjort det så notera vägmätarställning och datum. Spara kvittot kort sagt, och förvara det i bilens övriga papper. Det har du eller någon annan nytta av i framtiden.
Det är brukligt att byta spännrullen samtidigt.
Jag har personligen råkat ut för kamremsbrott på en motorväg så numer så byter jag remmen om jag är det minsta tveksam. KOm även ihåg att kolla spännrullen om du byter remmen och även där gäller regeln att byta om den är det minsta tveksam, åtminstone i mitt fall.

Mvh GK
Rådlös skrev:Ventilsallad drabbar bara K-motorn och 16-ventilarna. Så med din F-motor kan du ta det lugnt.
Normalt är det så här att kamremmen skall bytas efter 8 000 mil eller en tidsgräns som jag dessvärre inte minns just nu. Någon annan här på forumet vet säkert mer.
Om du ser sprickor i gummit eller fransar av väven så byt oavsett vad mätarställningen säger. Och när du har gjort det så notera vägmätarställning och datum. Spara kvittot kort sagt, och förvara det i bilens övriga papper. Det har du eller någon annan nytta av i framtiden.
Det är brukligt att byta spännrullen samtidigt.
så där nu är det en ny volvoorginal kamrem & en ny spännrulle inköpta iaf & jävligt billigt var det med pris 685kr -10% i rabatt då man betalar med volvokortet så det blev 616,50kr för både kamrem + spännrulle hos bilia rena fyndet ju hehehe :D
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]