Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Desmodue
#648470
apersson850 skrev:Det blir nog värre, för dimstrålkastare får inte användas som alternativ till halvljus i mörker och normal sikt. Bara vid dimma, kraftigt snöfall och liknande. Men mitt förslag är inte mot några regler som jag känner till. Man får ha dimstrålkastare som alternativ till halvljus dagtid, som varselljus.
Nu spelar det kanske ingen roll, för alla bilar tillåter ju att man kombinerar dimstrålkastare med halvljus, trots att det är förbjudet i största allmänhet.

Sen spelar det förstås ingen roll alls i verkligheten, för sannolikheten för att Volvo skulle införa det här bara för att jag tycker det är väl så nära noll att den knappt går att beräkna.
Jag tänket ju bara att använda det som alternativ till halvljuset dagtid.
Dimljuset har jag aldrig använt någon gång, det är värdelöst, förstör mörkerseendet om man kör olagligt på kvällen etc.
Jag har ju sett att V50 har denna variant som DRL.
När det blir mörkt kan man sätta på halvljuset och dimljuset skall släckas.
Inget krångel med automatik.
Användarvisningsbild
av apersson850
#648477
Så svagt som dimstrålkastarna lyser på min XC70, kontra Xeneonljusen, vill jag nog påstå att på mörkerseendet gör det varken till eller från. Däremot lyser det betydligt bredare, något som möjligen kan utnyttjas till att se annalkande kaniner, grisar och annat krafs.

Någon enstaka gång hade jag verklig nytta av enbart dimstrålkastarna på min 854 Turbo. Men det var vid synnerligen ihärdigt snöfall, när man ändå inte såg långt framför sig. Med halvljus blev det ännu sämre. Fast på den bilen lyste dimstrålkastarna starkare, i förhållande till halogenhalvljuset.

För övrigt är en korrekt konstruerad automatik inte krångel, utan frånvaro av krångel. Hävdar jag, som är automationsingenjör...
Användarvisningsbild
av tompathepilot
#648526
På min ena bil har jag kopplat så dimljus lyser istället för halvljus på nollan. På Saaben var det helt enkelt bara koppla ur halvljusautomatiken på 0:an genom att stifta ur en kabel. Sen åka till verkstaden och få ljusfunktionen programmerad så aldrig kombon dim/halvljus kan lysa. Så med vredet på nollan så åker jag med dim och parkering och när jag vrider på halvljus slocknar dim och halvljus tänds. Konstigt om inte det går programmera, höjer dessutom trafiksäkerheten i dagsljus för blinkern syns mycket bättre när inte strålkastaren är tänd. Scanian på jobbet är programmerad exakt likadant.
av mattish
#648582
apersson850 skrev:Förvisso är det ett föraransvar. Jag tänkte mest med min beskrivning att det skulle möjliggöra en helt automatisk funktion, som är tämligen vettig, inte behöver någon extra hårdvara och knappast kan kritiseras för att orsaka nya potentiella risker. Lättare medicin att svälja för ett företag som har varit säkerhetsledande och fortfarande försöker vara det.
Det hade varit skitbra om det hade gått att lösa automatiskt.
Användarvisningsbild
av LordVader
#648658
mattish skrev:
apersson850 skrev:Förvisso är det ett föraransvar. Jag tänkte mest med min beskrivning att det skulle möjliggöra en helt automatisk funktion, som är tämligen vettig, inte behöver någon extra hårdvara och knappast kan kritiseras för att orsaka nya potentiella risker. Lättare medicin att svälja för ett företag som har varit säkerhetsledande och fortfarande försöker vara det.
Det hade varit skitbra om det hade gått att lösa automatiskt.
Håller till fullo med apersson850.

Tråkigt bara att den funktionen inte finns än från volvo, borde vara väldigt lätt att lägga till den i vida!

Som det är nu får jag tända manuellt, med den fördelen att inga ljus tänds när jag startar bilen. Nu är jag ju fri att välja från start i alla fall, och inte att Xenon tänds i "onödan".
av mattish
#648673
LordVader skrev:
Som det är nu får jag tända manuellt, med den fördelen att inga ljus tänds när jag startar bilen. Nu är jag ju fri att välja från start i alla fall, och inte att Xenon tänds i "onödan".
Bara man kommer ihåg att tända det! Jag skulle inte kunna ha det så eftersom min sambo aldrig kommer ihåg att göra det.
av Desmodue
#648697
apersson850 skrev:Så svagt som dimstrålkastarna lyser på min XC70, kontra Xeneonljusen, vill jag nog påstå att på mörkerseendet gör det varken till eller från. Däremot lyser det betydligt bredare, något som möjligen kan utnyttjas till att se annalkande kaniner, grisar och annat krafs.

Någon enstaka gång hade jag verklig nytta av enbart dimstrålkastarna på min 854 Turbo. Men det var vid synnerligen ihärdigt snöfall, när man ändå inte såg långt framför sig. Med halvljus blev det ännu sämre. Fast på den bilen lyste dimstrålkastarna starkare, i förhållande till halogenhalvljuset.

För övrigt är en korrekt konstruerad automatik inte krångel, utan frånvaro av krångel. Hävdar jag, som är automationsingenjör...
Ser du en kanin med dimstråkastarna så gör de ingen skada på bilen om du i stället för att stanna fortsätter i 10 km/h, då detta nog är maxhastighet för att hinna med reaktionssträcka plus stoppsträcka, ser du längre än så så påverkar det definitivt mörkerseendet då iris automatiskt justerar sig.
#648698
LordVader skrev:
mattish skrev:
apersson850 skrev:Förvisso är det ett föraransvar. Jag tänkte mest med min beskrivning att det skulle möjliggöra en helt automatisk funktion, som är tämligen vettig, inte behöver någon extra hårdvara och knappast kan kritiseras för att orsaka nya potentiella risker. Lättare medicin att svälja för ett företag som har varit säkerhetsledande och fortfarande försöker vara det.
Det hade varit skitbra om det hade gått att lösa automatiskt.
Håller till fullo med apersson850.

Tråkigt bara att den funktionen inte finns än från volvo, borde vara väldigt lätt att lägga till den i vida!

Som det är nu får jag tända manuellt, med den fördelen att inga ljus tänds när jag startar bilen. Nu är jag ju fri att välja från start i alla fall, och inte att Xenon tänds i "onödan".
Om halvljuset tänds automatiskt så fort du kör in i ett mörkt parti, tunnel etc. så sliter detta på Xenonljuset och det är ju detta man vill undvika.
Det är ju inte för att det ser fräckt ut utan för att spara lamporna. Så i stället för att tändas en gång per färd så kan de tändas ett otal gånger viket minskar livslängden avsevärt. Det är inte så med Halogenlampor.
Det finns människor som kör bil mer än mitt på dagen ute på öppna fält, eller hur.
Man måste få bestämma själv annars får du byta lampor väldigt ofta och det blir dyrt och jag tror inte Volvo går med på en sådan lösning.
av mattish
#648736
Desmodue skrev: Om halvljuset tänds automatiskt så fort du kör in i ett mörkt parti, tunnel etc. så sliter detta på Xenonljuset och det är ju detta man vill undvika.
Det är ju inte för att det ser fräckt ut utan för att spara lamporna. Så i stället för att tändas en gång per färd så kan de tändas ett otal gånger viket minskar livslängden avsevärt. Det är inte så med Halogenlampor.
Det finns människor som kör bil mer än mitt på dagen ute på öppna fält, eller hur.
Man måste få bestämma själv annars får du byta lampor väldigt ofta och det blir dyrt och jag tror inte Volvo går med på en sådan lösning.
Eftersom många andra tillverkare faktiskt har det kopplat på det sättet tror jag inte att det är något problem. Och visst blir volvo glada om dom får byta din lampa precis efter garantin har gått ut. Det är ju så det funkar...
av Desmodue
#649296
mattish skrev:
Desmodue skrev: Om halvljuset tänds automatiskt så fort du kör in i ett mörkt parti, tunnel etc. så sliter detta på Xenonljuset och det är ju detta man vill undvika.
Det är ju inte för att det ser fräckt ut utan för att spara lamporna. Så i stället för att tändas en gång per färd så kan de tändas ett otal gånger viket minskar livslängden avsevärt. Det är inte så med Halogenlampor.
Det finns människor som kör bil mer än mitt på dagen ute på öppna fält, eller hur.
Man måste få bestämma själv annars får du byta lampor väldigt ofta och det blir dyrt och jag tror inte Volvo går med på en sådan lösning.
Eftersom många andra tillverkare faktiskt har det kopplat på det sättet tror jag inte att det är något problem. Och visst blir volvo glada om dom får byta din lampa precis efter garantin har gått ut. Det är ju så det funkar...
Byta Xenonlampor är väldigt lätt men lite dyrare än Halogen.
Det låter man inte verstaden göra, det tar max 15 min att göra själv.

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]