Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlt
Hej
Är på gång att skaffa bil och har läst här på forumet men inte hittat allt än, många frågor blir det, hoppas ni orkar :D
Är inne på diesel och undrar om det är stor skillnad på 2,4d och D5 ,båda my-10 vid normal vardagskörning. Det skiljer ju lite i pris och antal där ute på marknaden. 2,4d finns ju i massor jämfört med D5. Vill helst ha en med helskinn . Vilken kan man gissa blir lättast att sälja när det är dax att byta om 3-4 år. Har en budget på max 220kkr gärna mindre...Tar tacksamt mot tips om lämpliga objekt.

// Tommy
av oldtimersmc
Efetrsom du mentalt ligger på 220k så kommer du att köpa en dyrare bil :) my10 skilljer sig motorerna en hel del då du har dubbelturbo på d5:an, det får du betala en hel del för så edt är upp till dig.
Har en my10 2.4D och saknar inget, men det är jag det...
av tlt
Tack för svaret.
Jag "siktar" på att köpa en för ca 200kkr men vet av arfarenhet att det kan bli mer...
Jag ska åka ock kolla på en 2,4d my10 business momentum imorgon men det är utan skinn.

//Tommy
Användarvisningsbild
av Guru
tlt skrev:Hej
Är inne på diesel och undrar om det är stor skillnad på 2,4d och D5 ,båda my-10 vid normal vardagskörning.
Samma vridmoment i båda, 420Nm, men 30hk mer i D5. På din fråga om skillnad vid normal vardagskörning så säger jag att det är inte stor skillnad. I normal körning maxar man ju inte så då är kanske gasrespons och kraft på riktigt låga varv viktigare. Men som vanligt, provkör och bilda din egen uppfattning!
Om man inte kör en av varianterna till vardags så tror jag de flesta skulle ha svårt att gissa vid ett blindtest av vardagskörning om man bara fick köra den ena.
av sorsj
Vår högst personliga åsikt: D5 men försök slippa skinnet!

D5 för att det fakltiskt (p.g.a. dubbelturbon) är betydligt större skillnad i vardagskänslan mellan de båda motorvarianterna än vad effekt- och momentsiffror antyder. Skinnet p.g.a. sittkomforten: du slipper frysa på vintern och bli bränd på sommaren.
av jpennerb
Enda anledning till att ha skinn är om man har massor med ungar som käkar glass, lätt att torka av! Annars bara nackdelar, om man inte har fläktar i säterna...
av Steff 99
Skinn eller tygklädsel är väldigt individuellt, personligen tycker jag tygklädsel känns sunkigt och dammsamlande efter en månad.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan skinnklädsel
av oldtimersmc
Halvskinn= det bästa av 2 världar.
av perhall
Problemet med halvskinn är att det ibland är 1/32 skinn (som i familjens S60 MY12). Det konstiga är ju att skinn, som är rätt ute att ha hemma under perioder, alltid lever kvar i bilar. Det är helt enkelt praktiskt. Så varmt är det inte att sittta på. Och jag är inte övertygad om att en svart tygklädsel är mkt bättre än svart skinn på sommaren. Svetten och annat kan man ju torka av på skinn, i tyg går det in i klädseln... usch/PH
av tlt
Jaha nu är man hemma igen.
Det blev ingen provtur med 2,4d my10 som det var planerat , det var lördagsstängt :shock:
Åkte till en annan handlare och tittade på en t4R istället.. riktigt fin interiör väcker lite(mycket) habegär faktiskt , lite hårdare chassisättning tror jag än vanliga eller om det var däcken som gjorde det(245/40r18). något högt däckbuller men det var inte värre än att man skulle stå ut med det.motorn gick hyfsat men inget bottenvrid att tala om på låga varv. Vad svårt det blev....

//Tommy
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]