Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rojo8515
#646757
AC:n har slutat fungera på min XC 60 MY 10. Det är fortfarande garanti kvar så jag förutsätter att den blir lagad utan kostnad.

Håller AC:n inte längre än knappt två år nuförtiden? Jag får känslan av att den slutade funka efter jag fått serviceåtgärden på drivremmen till AC och generator åtgärdad, det var väl någon spännanordning som byttes?

Den mindre elfläkten vid kylaren slår till och ifrån var trettionde sekund direkt efter kallstart och sen hela tiden som jag kör.

Vad kan ha hänt?
av rojo8515
#647394
Pratade med verkstaden nu och de skulle läckagetesta hela systemet. Det kan vara så att jag fått ett stenskott in i kondensorn som sitter framför kylaren och därmed läckage.

Tittade in genom grillen och kondensorn sitter rätt oskyddat till. Undrar om man kan montera ett skyddsnät innanför grillen i förebyggande syfte? Nu såg det ju ut som någon har stått med en kulspruta framför bilen:-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#648447
ACn/Kondensorn kommer definitivt inte att bli långlivad.

Den är både i skottlinjen för alla stenskott och dessutom i naken alu så vägsaltet lär fräta upp den som tomtebrus.

På min andra bil har jag ett nät som fångar upp alla stenskott.
Användarvisningsbild
av apersson850
#648478
Klassiskt problem på 740. De lärde sig nåt till 850, för den lyckades jag köra 35000 mil innan AC behövde någon service. Men nu har väl han som lärde sig det den hårda vägen slutat.

Det är viktigt att tvätta kondensorn titt och tätt på vintern, så att salt inte får sitta kvar länge.
av rojo8515
#648564
Går det inte att få kondensorn i ett bättre och tåligare material? En hög kvalité av rostfritt stål tex?

Vad hade de gjort på 850:n som blev så bra?
Användarvisningsbild
av apersson850
#648574
Förmodligen annorlunda utformning på fronten, som gjorde att stenskotten inte tog lika hårt och/eller ofta kondensorn. Förångaren var en svag punkt, om man inte hade kupéluftfilter. Så till den grad att i reparationssatsen för förångaren ingick filter och hållare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#648608
rojo8515 skrev:Går det inte att få kondensorn i ett bättre och tåligare material? En hög kvalité av rostfritt stål tex?

Vad hade de gjort på 850:n som blev så bra?
Har en gammal toyoyta, där är den epoxilackerad, gör att den håller i evighet trots vägsalt.
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]