Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hei, jeg har en 1986 740 stv, som forrige eier har byt forgasser på.... nå sitter det en pierburg horisontal forgasser (.SEE 23.331), den bruker MYCKE bensin och er vanskelig at starta når den er varm... + CO er for høy

men jag finner inget galt med sjelva gasseren, men jeg mangler en "startventil" (se medfølgende tegning del pos. 17) hva gjør denne "startventilen" ?? på min bil har de bare satt en slange mellom de to slangestussene på den svarte plastringen (se bilde nr 2) som er skrudd på forgasseren.... er dette et problem ??

och vet noen hvor mye trykk denne gasseren skal ha på bensinen ??

-tack :D

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av Dobermann
Kommer inte ihåg vad den ventilen gör tyvärr(men en startventil är det inte), kommer dock ihåg att jag hadde en 745 GL B230A en gång där denna ventil var avbruten...jag provade då att plugga hålen och då gick den mycket dåligt..
Ang bensintryck så spelar det ingen roll, huvudsaken är att den fyller förgasaren
Användarvisningsbild
av Sparkz
Flottörhusventilation. När motorn är igång ventileras flottörhuset tillbaka in i insuget, med avstängd motor eller när startmotorn går ventileras det ut i en slang ner till växellådsbalken.
Ta bort slangen som är inringad med rött så blir det nog bättre.
av Roffy
hei takk for raskt svar.... Volvo kaller selv den ventilen for startventil så det har jeg inte hittat på :P

grunnen til at jeg spør om brenseltrykket er at på denne forgasseren er det ingen retur mens på den org. forgasseren er det retur, og jeg har den org. brenselpumpan så kansje den gir litt mye trykk for flottørventilen.....??
kanskje jeg setter på en trykkventil med retur fra en ford sierra....
av Roffy
hur juterer jag tomgangs mix på denna gassaren ??
Användarvisningsbild
av Dobermann
tomgangs mix?? om du menar hur mycket bensin den ska ha så är det på undersidan av flotörhuset, en 8mm nyckel, skruva in = mindre soppa, ut = mer soppa
av Roffy
tack :D

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]